Dela sidan:

Chefen är inte alltid den bästa talespersonen

Vissa människor bara har just DET – talets gåva och kan effektivt och vältaligt kommunicera bolagets budskap externt – medan andra kämpar för att få till sammanhängande svar. En superb taleperson kan särskilt under kris bidra till att skapa, och upprätthålla, en positiv uppfattning om ditt företag. Talespersoner ger bolaget ett mänskligt ansikte och behöver inte automatiskt vara företagets ledare, tvärtemot mångas uppfattning. Bara för att man är chef är man inte per automatik en talesperson, det är många som ska och bör vara tysta medialt. Även om det är en obekväm sanning så är det vi som är pr-ansvariga som får ta den pucken. Dock kan såklart alla med en bra lärare blir bättre.

Är du en bra talesperson? Om du svarar ”ja” på dessa beskrivningar nedan och dina kollegor inom kommunikation nickar medstämmande så har du fått godkänt.

Du vet vilka människor som vill höra företagets budskap och använder därför rätt språk för att kommunicera med dem.

Du förenklar komplexitet och är kortfattad. Du har alltid lyssnaren i åtanke och ser till att talet är klart, koncist och begripligt.

Du behåller lugn och tappar inte fokus i knepiga situationer, då företag kan uppfattas negativt om talesperson reagerar dåligt på frågor. Du visar att du har kontroll över situationen och på så sätt framstår som trovärdig.

Du har ett hum på kring de frågor som kan ställas, och förbereder svar på dem innan intervjusituationer. Vad är det du och bolaget inte vill svara på? Dra fram alla skelett från garderoben och förberedd svar. Det kan mycket väl dyka upp en obekväm fråga.

Du duckar inte några frågor och du vet att gå in in försvarsställning inte är en bra strategi i media.

Lägg stoltheten åt sidan och erkänn för dig själv de saker du inte uppfyller. Vill du verkligen bli en god talesperson, se då till att ta uppdraget på allvar och träna på att kommunicera!

johanna.lindskog@lindell.org