Dela sidan:

Så blir du en doer inom Datastrategisk PR

Förra veckan fick jag en förfrågan från en läsare, som ville att jag skulle berätta hur en PR-person kan jobba med data. Hur det helt enkelt går till när man går från att vara en talker till att bli en doer inom Datastategisk PR.

Att gräva i data kommer leda till intressanta resultat och berättelser värda att dela. Kombinera dina ord med bilder och visualiseringar för att berätta en historia. Diagram kan vara bra när de används för att visa jämförelser, men om du vill att informationen ska vara minnesvärd, måste den vara begriplig och engagerande.

Varumärken sitter ofta på data som skapats genom sin verksamhet, som de kan paketera till exempelvis journalister. Eller så kan man helt enkelt leta upp data som andra har publicerat, lägga till kommentarer och skapa en kompletterande berättelse.

Men data skapar inte bara berättelser eller nyhetsvinklar. Vårt medielandskapet utvecklas hela tiden och omfattar sociala medier, innehållsmarknadsföring, digitala påverkare och mycket därtill. Därför blir det nödvändigt att förstå hur vi ska bygga relationer. Den digitala omvärldsbevakningen formar framtidens PR. Det är viktigt att hela tiden ha ett öra mot den digitala sfären, för genom datan få insikter om vad du ska kommunicera, till vem och framförallt i vilken kanal.

Att lyssna på vad som händer är som sagt viktigt, men det är minst lika viktigt att samtidigt vara mottaglig för att ta del av analyser och information från kunderna. Alla siffror som kan förknippas med PR-arbetet är intressanta, men även de som till synes inte gör det – dessa kan ge ditt PR-team ytterligare idéer och tankar för fortsatt arbete. Med analyser kan du förutse trender för just din kund och i sin tur exempelvis generera trendrapporter som kan sätta företaget i en ledande position i sin bransch.

Hoppas ni får en fin datastrategisk pr-dag! Glöm inte att kunskap är makt och datan är verkligen den nya oljan.

johanna.lindskog@lindell.org