Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 24 April 2019

6 tecken på att ditt innehåll är värdelöst

CC BY 2.0 Zoe Margolis

En bra SoMe-strategi syftar till att få människor att svarar på ditt innehåll på ett positivt sätt. Så, vad händer om din engagemangskampanj inte leder till någonting eller bara till negativa gensvar?

Här är 6 tecken på att du bör ompröva strategi:

1. Dina frågor får inget gensvar.
Det är en sak att ett inlägg ignoreras eller att en uppdatering inte får så mycket uppmärksamhet. Det händer de mest framgångsrika varumärkena. Men om du når ut direkt till din publik med frågor och du inte får något svar är detta ett tydligt tecken på att din strategi inte fungerar.

2. Du förlorar följare på vissa plattformar.
Ibland är det inte hela din strategi som inte funkar, men vissa delar måste optimeras eller byta taktik. Om ditt engagemang på Facebook är bra men Instagram släpar efter kan det vara dags att undersöka det. Varje kanal är unik, det är inte något nytt.

3. Det engagemang du får är ytligt.
Likes är trevliga, men kan vara ganska meningslösa. Processen att gilla ett inlägg är en snabb och enkel handling. Det behöver inte spegla ett äkta intresse. Om detta är den enda datan du tittar på och kanske det enda engagemanget du får kan det vara ett problem. Fokusera istället på den faktiska effekten och inte fåfäng data.

4. Etablerade kunder blir inte engagerade.
Det kan vara utmanande att skapa en engagemangsstrategi som ger dig möjlighet att nå ut till nya kunder, samtidigt som du behåller dina befintliga kunder ombord. Lojala kunder känner ofta som om de hamnat på efterkälken eftersom varumärkesinnehåll ofta är utformat för nya kunder. Kom ihåg att det kostar mer pengar att locka till sig en ny kund än att vårda befintliga relationer.

5. Du använder dina följares data för marknadsföring istället för engagemang.
Du kan göra mycket med data. Du kan få information om exempelvis demografi, intresse och ålder. Att använda datan för marknadsföring är bra, men inte om det är det enda du gör! Använd data för att forma innehåll som dina följare faktist vill ha.

6. Dina engagemangsmätningar är dammiga
Det finns mätningar som spelar roll. Om dessa har minskat betydligt kan det vara ett problem med din strategi. Får du människor att titta på dina videoklipp, dela dina inlägg och koppla tillbaka ditt innehåll? Bra! Det är alla bra tecken på att du är på rätt spår.

Om ditt innehåll inte gör sitt jobb, gör då en innehållsrevision och ta reda på vad som inte fungerar och vad behöver förbättras. Statiskt arbete digitalt är inte en bra taktik.

Här hittar du den ursprungliga texten.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

De skarpaste kommunikatörerna jobbar inte längre bara på byrå

Inhousebyråer blir allt vanligare då fler företag nu vill ha spetskompetens inom kommunikation inom sina egna väggar, mycket för att ledtiderna förkortas. Därför är det inte heller särskilt konstigt att...

24 Februari 2020

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020