Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 28 April 2014

6 tecken på att PR-byrån inte håller måttet

Jag har hört nu från en skara personer som i dialog med mig har uttryckt sin tvekan till att anlita en PR-byrå efter att ha hört om relationer som gått fel, löften inte hållts, eller framför allt – för stora summor som spenderats utan en ordentlig rapport redovisats. Men att ha en bra PR-byrå är guld värt, en bra byrå är en strategisk partner som hjälper dig att framgångsrikt prata med och till din målgrupp.

Här är mina varningssignaler på att en PR-byrå inte håller de kvaliteter som jag vill ha:

1. Kunden pitchar på den blivande byrån
En kund ska inte känna att byrån ska ta sig an deras varumärke bara av godhet. Du är en potentiell kund som spenderar begränsade medel i hopp om att få varumärket att växa. Det är helt rätt att kunden ska få fullständigt och grundlig uppmärksamhet, samt respektfull och snabb kommunikation från någon av blivande byråns konsulter. Rätt byrå kommer att välkomna dina frågor och uppskattar din nyfikenhet.

2. Garanterar publiceringar i press och bloggar
Den som säger att dom kan garantera publicering i en särskild publikation, TV-program eller blogg talar inte sanning, effekt kan aldrig utlovas till 100 %. Den enda uppmärksamhet som någonsin kan garanteras i PR är om det är i form av betald reklam.

3. Garanterar ökad försäljning
Rätt publicering vid rätt tidpunkt och med rätt produkt kommer att driva intresse och medvetenhet, som ofta kan leda till ökad försäljning. PR är inte marknadsföring eller försäljning, det handlar om relationer och de som säger att deras insatser garanterar försäljning är inte ok.

4. Brist på kundreferenser
Precis som en referenskontroll för ett nytt jobb, kan en byrå med en dokumenterad historia av nöjda kunder upplysa dig om nuvarande och tidigare referenser. Det finns såklart undantag, vissa kunder får inte avslöjas på grund av sekretess.

5. Ingen rapportering
Tidrapporter ska tydligt visa vem som arbetar på ditt konto, hur mycket tid som ägnandes och hur mycket det kostar.

6. Ingen närvaro på webben
Även om många PR-byråer är traditionella, bör de flesta ha investerat i en ordentlig webbnärvaro och aktivt använda sociala medier för att marknadsföra sin agentur och klienter. Vi lever i ett digitalt samhälle och sociala plattformar bör i dagsläget vara traditionellt arbete. När allt kommer omkring, hur kan du lita på att en byrå är verkligen är experter på digital PR om de nu inte dagligen använder dessa verktyg för att stärka sitt eget rykte och relationer?

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

De skarpaste kommunikatörerna jobbar inte längre bara på byrå

Inhousebyråer blir allt vanligare då fler företag nu vill ha spetskompetens inom kommunikation inom sina egna väggar, mycket för att ledtiderna förkortas. Därför är det inte heller särskilt konstigt att...

24 Februari 2020

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020