Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 31 juli 2013

Alla finns i sociala medier, vare sig de vill eller inte

Förra veckan avslutade jag ett projekt för ett företag, ett styrdokument som företaget kan använda för att påbörja sitt arbete med att positionera sig i sociala medier. Jag som arbetar och andas på sociala plattformar blir alldeles till mig när jag ser möjligheter för företag att göra vinstdrivande och relationsbyggande arbete i den sociala sfären.

Den stora insikten som jag tror att många företag som inte socialiserar digitalt missar, är att allt och alla finns online, även om de inte har ett eget engagemang. Oavsett om företag har närvaro på exempelvis Facebook eller Twitter så diskuterar folk varumärket. Finns företaget inte där, sker det utanför dess kontroll. Alla finns i sociala medier, vare sig de vill eller inte.

Gör en snabb sökning på Internet för ditt företag och se vad du hittar. Du är redan på nätet. Folk talar redan om dig. Andra människor informerar och berättar om ditt företag för andra att läsa online.

Jag tycker om kontroll och är kanske en grad tråkig i det avseendet, men vilket företag vill inte ha kontroll? Många företag som jag träffat har ofta bara bevakning på pressklipp, varför vill dom inte veta vad som sägs om dom på till exempel Twitter? Sociala medier är för stort för att sopa under mattan och företag måste lära sig att lyssna på sina kunder. Att lära känna sin målgrupp är A och O för ett framgångsrikt företag.

Kanske känner du igen dig när jag presenterar dessa argument för att ditt företag INTE ska arbeta med sociala medier:

1. Vi klarar oss helt OK utan att arbeta med sociala medier.
– Vaddå OK, ska inte företag sträva efter att hela tiden bli bättre? En framgångsrik företagsledare nöjer sig inte med ett OK, han eller hon vill vara bäst.

2. Jag förstår mig inte på sociala medier.
– Det är fullt förståeligt, alla gör inte det. Men lägg då krut på att anställa en person som förstår sociala medier som ett verktyg. Det finns många verktyg som företag använder och alla kan inte allt. Men en person som är kapabel att kommunicera och vara ditt företags digitala språkrör kan vara till en stor framgång både marknadsföringsmässigt och även vinstdrivande.

3. Jag vill inte ha negativa kommentarer på mitt företags konto i sociala medier.
– När företag inte är tillgängliga på nätet och det inte finns något sätt att lösa en situation, det är då de flesta människor skriver negativa och nedsättande om varumärket. Detta är ett tillfälle då du saknar kontroll.

4. Mina kunder eller målgrupp finns inte i sociala medier sfären.
– Även om ett företag är riktad mot en äldre eller annan exkluderad kundkrets, är chansen att många av dessa människor är på minst en digital plattform. Överväg också att målgruppens familj eller vänner också kan forska vad som sägs om just ditt företag.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Sociala medier trender för 2022 – TikTok växer

  Foto av Merakist på Unsplash Talkwalker och HubSpot har identifierat några starka trender som varumärken bör vara medvetna om under 2022 i sin färska ”Social Media Trends Report” Den största insikten är...

8 november 2021

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021