Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 27 Oktober 2016

Anpassa arbetstiden till människor istället för tvärtom

Tidigare i veckan hamnade jag i samtal om flexibla arbetstider. Jag är van att man jobbar när arbetet kräver att det ska bli utfört. Man gör det man ska helt enkelt. Det har alltid funkat för mig. Att sitta på kontoret bara för sakens skull är inte något jag rekommenderar. Diskussionen handlade just om det, en bekant kunde inte komma från kontoret för att hens chef var där och då kan man inte gå. För klockan var inte 17.00.

Varför är det så? Är verkligen kontorets skärmtid verkligen det samma som produktiv arbetstid? Jag som chef skulle mer oroa mig om personer som inte kan leverera på utsatt leveransdatum.

Det digitala har inneburit förändringar för branschen. Att sitta på kontoret mellan klockan 9-17 har snart 100 år på nacken, från en tid då industrin stod för merparten av jobben. Världen är ansluten och företag som inte greppar detta kommer få svårare att attrahera och behålla talanger. Framförallt byråns kunder kräver ibland uppmärksamhet efter klockan 17 eller helger. Om vi bara förhåller oss till att arbeta fysiskt på kontoret så tror jag att vi missar enorma möjligheter för våra kunder och varumärken. Olika saker kräver olika situationer. Ibland behöver någon sitta på kontor, andra gånger hemma och den tredje gången på ett café.

En förlegad chef kräver att sina anställda är på kontorets öppettider men tar inget ansvar utanför kontorstid. En modern ledare förstår istället att flexibilitet är det som krävs för att vara i framkant. Det behöver inte vara ett problem, tvärtom. Se till att anpassa arbetstiderna till förutsättningarna som medarbetarna och kunderna har.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Ta ledigt eller byt jobb!

Foto av Jason Leung på Unsplash Har ni som jag haft en intensiv höst? Håll ut det är snart julledighet och tillfälle för vila ut i några dagar eller kanske rent...

14 November 2019

Strategi 2020: ökat fokus på vad som gör ett varumärke mänskligt

Foto: Nik Shuliahin från Unsplash Ny rapport från WE communications Brands in Motion 2019 visar att de finns stigande förväntan på att varumärken tar ansvar i en alltmer polariserad värld. I undersökningen...

8 November 2019

4 anledningar till varför de bästa talangerna säger upp sig

Foto: Brooke Lark från Unsplash Förra veckan träffade jag en företagsledare som berättade att de har svårt att hitta bra kommunikations-personer och att de har en historik med att ha svårt...

4 November 2019