Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 23 augusti 2021

Är du en PR-stjärna?

Det finns mängder med rådgivare och konsulter inom PR. Men vad är det egentligen som krävs för att bli en framgångsrik PR-rådgivare som kunderna eftersöker? Varje dag är en utmaning i vår bransch och kanske speciellt nu, våra dagar består av tidsfrister som kräver kritiskt tänkande och strategiska beslut.

Här kommer några egenskaper som alla kan vässa:

Äg din egna digitala närvaro
Vi lever i ett digitalt samhälle, och en närvaro på sociala plattformar bör i dagsläget vara en hygienfaktor. När allt kommer omkring, hur kan en kund lita på att en rådgivare, som säger sig vara expert på relationer, om hen nu inte använder tidsenliga verktyg för att stärka sitt eget rykte och vidga sitt nätverk, eller har en digital närvaro men saknar ett nätverk. Det är skumt enligt mig.

Att kunna skriva
Oförmågan att kunna skriva en kort begriplig tweet, samtidigt som man levererar onödigt långa texter, är inte förhandlingsbart. Det går att lära sig att bli bättre på att skriva. Dagens pr-experter måste kunna omvandla komplex information till något lättförståeligt och kortfattat. Dålig överflödig kommunikation i skrift är en röd flagga.

Våga säga det som ingen vill höra
Om en nyhet inte är en nyhet – säg det. Ge en ärlig bedömning av nya produkter och nyktra råd som hjälper till att hantera förväntningarna och eventuella pr-kriser. Det har alltid varit en viktig del av en pr-persons jobb, men är särskilt viktigt nu.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021