Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 25 November 2013

Ärlighet = Den sociala valutan

Innan jag köper en produkt på nätet, ser jag ofta recensioner i samband med mitt köp. Ibland kollar jag upp recensionerna själv. Recensioner påpekar köpbeslut och Facebook och Twitter är några av dom plattformarna som dina kunder besöker. Aldrig har det varit viktigare att hantera sitt rykte online än nu. Fler och fler väljer att söka information innan man gör ett köp och finns det negativa kommentarer blir man lätt skrämd.

Valutan online är inte alltid kronor och ören. I den sociala ekonomin, sker valutan i form av ”word of mouth”. Genom att vara ärlig och engagerad i sociala medier kan företag förbättra sitt rykte och öka varumärkeskännedomen. Ärlighet är valutan i den sociala ekonomin.

Potentiella kunder kommer titta på hur du besvarar negativa kommentarer på den sociala webben. Negativitet har en tendens att sprida sig snabbt. En person på Twitter kan med en 140-teckens recension om en dålig kundupplevelse, potentiellt nå hundra- eller tusentals människor på väldigt kort tid.

En ärlig, snabb och bra respons till dina kunder är receptet!

Här kommer mina fyra tips på hur du kan hantera negativa kommentarer och kritik online:

1. Var ärlig. Svara på frågorna utan att linda in det, det kan bita dig i svansen. Har ni inte lösningen, säg så, och säg att ni jobbar på att ordna det för att det ska bli så bra som möjligt.

2. Svara snabbt. På nätet har folk dåligt tålamod. Kan du inte svara på kommentarer vid tillfället, säg då att du har tagit del av synpunkterna och att du återkommer inom kort.

3. Jag är inte ett stort fan av att använda humor i bemötandet av kritik i sociala medier. Tonalitet och nyanser går ofta förlorat i skriftlig form. Kritik besvara bäst sakligt och med respekt.

4. Vänd det negativa till det positiva. Det finns många fall där kunder som var mest kritiska, har blivit företagets ambassadörer. Engagera den kritiska kunden i lösningen som företaget presenterar på den sociala webben.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Ingen bråkar med Wendy’s

Den amerikanska snabbmatskedja Wendy’s som är känd för sina hamburgare och kycklingmackor, är sedan en tid tillbaka även blivit kända för sitt vassa twitterkonto. Många företagskonton i sociala medier kan...

18 Januari 2021

Våga vara mänsklig

Nu har vi befunnit oss i pandemin länge, och det har påverkat oss och hur vi exempelvis använder de digitala plattformarna. Det är inte alls så konstigt att aktiviteten och...

6 Januari 2021

10 trender för sociala medier 2021

Vill du veta de viktigaste trenderna som  kan påverka hur du hanterar din närvaro på sociala medier under det kommande år som snart är här? Här är 10 trender: Spel, YouTube...

15 December 2020