Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 9 April 2014

Big Data i marknadsföring

En undersökning gjord av Forbes, frågades 211 ledande marknadsförare om deras uppfattning om framgången för marknadsföring, särskilt i förhållande till Big Data. Här är några av de viktigaste resultaten av undersökningen:

Ju mer du använder Big Data, ju mer framgång ser du
Företag som använder Big Data upplever ofta mer framgång än företag som använt det sparsamt. 60 procent av de tillfrågade företagen som använder Big Data 50 procent av tiden eller mer i sin marknadsföring gick över sina affärsmål. 30 procent av de företag som använder Big Data mindre än 50 procent av tiden i marknadsföring uppgav att de hade gått högre än sina affärsmål.

Big Data förbättrar mätning
Förmågan att mäta ROI är viktigt. Den goda nyheten är de organisationer som använde Big Data kunde mäta marknadsföringskampanjer oftare.

Brist på kunskap är en viktig utmaning
I undersökningen uppgav hälften av marknadsförarna att de inte hade en god förståelse för Big Data och dess fördelar. Det här förklarar varför endast 10 procent av de tillfrågade sa att stora datamängder användes i alla kampanjer.

Företag som nyttjar Big Data ser potential
Marknadsförare som blir mer bekanta om hur man använder stora datamängder för att förbättra sin marknadsföring och mäta resultat, kommer öka användningen av Big Data och låta det bli en integrerad del av marknadsföring och PR.

Ladda ner hela undersökningen här

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

De skarpaste kommunikatörerna jobbar inte längre bara på byrå

Inhousebyråer blir allt vanligare då fler företag nu vill ha spetskompetens inom kommunikation inom sina egna väggar, mycket för att ledtiderna förkortas. Därför är det inte heller särskilt konstigt att...

24 Februari 2020

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020