Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 18 December 2013

Bra och dålig marknadsföring i realtid

Marknadsföring i realtid är något som har blivit vanligt då dom flesta av oss är digitala, och nyheter delas och sprids snabbt i sociala kanaler. Många använder sociala medier för att integrera nyheter och kulturella ögonblick i sin marknadsföring. Realtidsmarknadsföring uppkommer när ett varumärke vill vara närvarande för konsumenten. Det är ett sätt för företaget att möta kraven från en konsument som i den digitala världen alltid är online.

När man gör marknadsföring i realtid ska ha det utföras med känsla och samtidigt representera varumärket på rätt sätt. Processer måste inrättas för att företaget ska ha en effektiv realtidsmarknadsföring. Vad står varumärket för, vad är relevant och vilka värden är viktiga? Företagen måste titta på dessa frågor och utifrån det skapa innehållet.

Jag har tidigare skrivit om Oreos snabba marknadsföring. Under en match i Super Bowl blev det strömavbrott och Oreo var inte sena med koppla ihop sitt varumärke med händelsen. Tweeten “You can still dunk in the dark” blev retweetad nästan 15 000 gånger under ett dygn.

Ett annat roligt exempel är Zappo.com som snabbt reagerade på Kanye Wests kritik riktad mot företagets VD. Zappo är ett företag som säljer kläder, skor och diverse produkter bland annat toalettartiklar.

Bild: Zappo.com

 

”I got into this giant argument with the head of Zappos that he’s trying to tell me what I need to focus on. Meanwhile, he sells all this s–t product to everybody, his whole thing is based off of selling s–t product” sa Kanye West i ett uttalande. Som svar från Zappo dök det här inlägget snabbt upp både på Facebook och Twitter.

 

 

Ett mindre bra exempel är Pepsodent Sverige som var snabba att agera på Nelson Mandelas bortgång. Jag tror verkligen inte att den personen som ansvarar för Pepsodents Facebook-konto inte menade att vara smaklös, men här gick det fel. Även om marknadsföring i realtid handlar om att agera snabbt så får man inte tappa företagets ansikte och värderingar. Det här inlägget finns inte längre, men som bekant är allt som hamnar online också kvar online.

Bild: Pepsodent

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020