Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 11 September 2019

Chefen är inte alltid den bästa talespersonen

Vissa människor bara har just DET – talets gåva och kan effektivt och vältaligt kommunicera bolagets budskap externt – medan andra kämpar för att få till sammanhängande svar. En superb taleperson kan särskilt under kris bidra till att skapa, och upprätthålla, en positiv uppfattning om ditt företag. Talespersoner ger bolaget ett mänskligt ansikte och behöver inte automatiskt vara företagets ledare, tvärtemot mångas uppfattning. Bara för att man är chef är man inte per automatik en talesperson, det är många som ska och bör vara tysta medialt. Även om det är en obekväm sanning så är det vi som är pr-ansvariga som får ta den pucken. Dock kan såklart alla med en bra lärare blir bättre.

Är du en bra talesperson? Om du svarar ”ja” på dessa beskrivningar nedan och dina kollegor inom kommunikation nickar medstämmande så har du fått godkänt.

Du vet vilka människor som vill höra företagets budskap och använder därför rätt språk för att kommunicera med dem.

Du förenklar komplexitet och är kortfattad. Du har alltid lyssnaren i åtanke och ser till att talet är klart, koncist och begripligt.

Du behåller lugn och tappar inte fokus i knepiga situationer, då företag kan uppfattas negativt om talesperson reagerar dåligt på frågor. Du visar att du har kontroll över situationen och på så sätt framstår som trovärdig.

Du har ett hum på kring de frågor som kan ställas, och förbereder svar på dem innan intervjusituationer. Vad är det du och bolaget inte vill svara på? Dra fram alla skelett från garderoben och förberedd svar. Det kan mycket väl dyka upp en obekväm fråga.

Du duckar inte några frågor och du vet att gå in in försvarsställning inte är en bra strategi i media.

Lägg stoltheten åt sidan och erkänn för dig själv de saker du inte uppfyller. Vill du verkligen bli en god talesperson, se då till att ta uppdraget på allvar och träna på att kommunicera!

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020

Yttrandefrihet är inte ansvarsfrihet

Igår sparkades Alexander Bard från TV4 efter det rasistiska utspelet han gjorde förra veckan. Tidigare menade kanalens presschef att Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina...

15 Juni 2020