Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 13 maj 2020

Corona-lexikon

Vi befinner oss alla i denna märkliga tid. Hemmakontoret har blivit det normala och många företag har tvingats till en digital omställning. Nu när du är på plats i det digitala, så finns det även några nya ord som uppkommit i den här eran. Här är Corona-lexikonet! Voilá!

Quarantini: Alkoholhaltig dryck som tillverkas när människor befinner sig i karantän.

Quarantunes: Spellistor skapade för att hantera denna period. Musikens dokumenterade förmåga att lugna människor passar utmärkt med människans grundläggande instinkt för delning.

Quaranteens: Ungdomar som är avskurna från vänner, har hemmaundervisning och är berövade på studenten och har nu oceaner av familjetid. De söker sin tillflykt online – #Quaranteens visas i mer än 15 000 inlägg på Instagram.

Coronials: Kommer COVID-19 att skapa en baby boom? Två Berkeley-professorer säger ja, och varnar för att förlossningsrum måste anpassa sig till en kraftig ökning i december 2020. De förutspår också att Coronials kommer att ha den högsta andelen hemskolor i modern historia på grund av sina föräldrars ihållande rädsla för brist på fysisk distansering.

Infodemi: En epidemi av felinformation som sprids snabbt via sociala medier. ”Vi kämpar inte bara mot en epidemi; vi kämpar mot en infodemi, ”sa WHOs generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus i mars.

Covidiot: Människor som anses idiotiska och ett hot mot folkhälsan. Corona-shamingen har handlat om de som hamstrade toapapper och pasta. Kändisar och grannar blir uthängda. Psykologer säger att den offentlig uthängningen, är ett sätt för människor att dämpa sin egna rädsla och ett sätt att känna att de vidtar åtgärder.

 

Ursprungliga artikeln hittar du här.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021