Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 2 December 2013

Corporate Storytelling

[youtubeplay id=”keCwRdbwNQY” size=”large”]

 

“Marketing is about values. It’s a complicated and noisy world, and we’re not going to get a chance to get people to remember much about us. No company is. So we have to be really clear about what we want them to know about us.” – Steve Jobs

 

Berättelser glömmer vi inte så snabbt. Vi minns det förmedlas till oss i form av en berättelse mer än något annat. Ditt varumärke består av berättelser så hitta ett sätt att framföra dom!

Berätta din historia med ord.
En idé är att skriva en berättelse på Twitter. Varför inte en novell? 140 tecken åt gången, som du sedan skickar till ett specifikt Twitterkonto tillägnad just den historien. Dedikerade konton är bra, då får läsaren ta del av kontoinformationen med länkar och en förklaring om vad du gör. Hashtags kommer att vara avgörande. Du måste komma ihåg att Twitter är flyktig, och att de flesta människor inte kommer att se alla dina tweets när dom publiceras, därav är hashtagen en superb idé!

Berätta din historia med bilder.
En bild säger mer än tusen ord, ja du vet hur man brukar säga.
Använd fotoalbum på din hemsida eller i sociala nätverk för att berätta en historia utan ord.
Med hjälp av bilder kan du berätta sin historia på ett unikt sätt. Det krävs arbete och planering för att få människor intresserade av ditt varumärke med hjälp av berättelser och bilder, men du kommer att ha mycket roligt när du tänker på företaget från ett annat perspektiv. Du kan till exempel ta bilder på ditt kontor, lyfta fram medarbetare eller nöjda kunder. Posta bilderna i ordning och vips har du en historia att berätta. Varumärken gör det hela tiden, utan att tänka på det. En fantastisk historia är spännande, mycket mer än en annons.

Berätta en historia med video.
Det behöver inte vara en dyr videoproduktion med manus och kostymer. Våga ta tillfället i akt att berätta historier med hjälp av din smartphone som du säkerligen har. Skapa roliga saker som folk tycker om att titta på och dela. Ditt varumärke består av små, dagliga berättelser och roliga idéer som gör er minnesvärda!

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Strategi 2020: ökat fokus på vad som gör ett varumärke mänskligt

Foto: Nik Shuliahin från Unsplash Ny rapport från WE communications Brands in Motion 2019 visar att de finns stigande förväntan på att varumärken tar ansvar i en alltmer polariserad värld. I undersökningen...

8 November 2019

4 anledningar till varför de bästa talangerna säger upp sig

Foto: Brooke Lark från Unsplash Förra veckan träffade jag en företagsledare som berättade att de har svårt att hitta bra kommunikations-personer och att de har en historik med att ha svårt...

4 November 2019

Modiga varumärken är pålitliga varumärken

För att inte hamna i “No Brands land” måste du som varumärke sluta att vara medioker. Våga ta ställning i frågor och höja din röst. Om du inte syns eller...

28 Oktober 2019