Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 30 November 2015

Därför är digital kommunikation är en viktig affärsfråga

Vi är mitt i den digitala utvecklingen och det går fort fram, försäljningskanalerna är digitala, kunderna kommer från digitala vägar och marknadsföring sker oftast digitalt. Företag och speciellt ledningen på företaget måste förstå vikten av digital kompetens. Hur kan företagets mål drivas fram fortare med hjälp av digitalt fokus? Affärsnyttan finns online och ett strategiskt affärsbeslut är att investera och utveckla den digitala närvaron för att anpassa sig till kundernas förändrade beteende.

Så hur möter ni den digitala kunden? Framtidens handel innebär handel på kundens villkor. Gårdagens kunder handlande i er butik och ni fick då lojala kunder på grund av relationsbyggande samt god service.

Dagens och morgondagens kunder besöker er butik för att titta på en produkt. Vill de sedan köpa produkten beställer de den direkt från nätet som säkert har ett bättre pris. Kunder är då inte lika lojala till varumärket utan väljer den återförsäljare som har bäst pris.

Digital kommunikation är en viktig affärsfråga, och företag bör ha en tydligt strategisk plan hur den sociala relationen ska byggas. Detta sker inte över en vecka, utan relationer byggs över tiden och allt handlar inte om antalet likes. Sociala medier är ett verktyg som gör att du kan lära känna dina kunder på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Denna information och kunskap måste betalas med respekt, pålitlighet och ärlighet som i gengäld skapar lojala kunder.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020