Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 12 mars 2014

Data: en guldgruva fylld av preferenser och köpvanor

“In God we trust. Everyone else bring data.”

Det är uppenbart att sociala medier spelar en stor roll i näringslivet. Nästan alla företag interagerar med sina konsumenter via den sociala webben. Sociala medier bör också vara en viktig del av säljstrategin som finns på dom flesta bolag.

Varje interaktion på den social webben: klicka, gilla, dela och kommentera på innehåll, skapar nya viktiga datapunkter för affärsnyttan. Den ständiga inmatningen av data från människor är en stor resurs för företagens analyser. Det är som en guldgruva fylld av konsumenternas preferenser, köpvanor och personlig information som aldrig tar slut.

Med andra ord, data och sociala medier arbetar tillsammans väldigt bra. Interaktion på sociala medier ger data som sen företagen kan analysera, som i sin tur ger ovärderliga insikter om hur man kan förbättra relationen med konsumenterna.

Genom att lyssna och analyser sina kunder, kan företag förutse trender samt få avslöjande detaljer om vad som gäller för nuvarande och potentiella konsumenters preferenser och köpvanor. Den här informationen och insikterna kan vara avgörande för att utforma framtida produkter och hur marknadsföringen ska ske.

Jag har sagt det förut, magkänsla är inget man ska använda i affärsbeslut. Data är bättre.

5 tips för att börja arbeta med data

  1. Börja studera Twitter och Facebook, se hur ditt varumärke/företag vinklas. Analysera er hemsida och besökarens beteende.
  2. Titta närmare på datan som dina sociala plattformar generar, du kan snabbt se vilka förbättringar du kan göra och optimera ditt arbete.
  3. Lär dig Excel. Samla data i kalkylblad, det ger dig en överblick över komplex information. Utnyttja kraften i sortering och filtrering. Bli en analytiker. Låt dig inte skrämmas av data och analyser.
  4. Använd sunt förnuft och insikter från analysen, det kan hjälpa dig att fatta bättre affärsbeslut.
  5. Hitta dina nyckelkunder och skräddarsy riktade kampanjer.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

PR-zombies… ja, de finns!

Vad är en PR-zombie undrar du? Jo, det är de farliga varianterna som går på total autopilot och har tappat allt driv och all kreativitet. Här är några tecken som kan...

29 november 2021

Sociala medier trender för 2022 – TikTok växer

  Foto av Merakist på Unsplash Talkwalker och HubSpot har identifierat några starka trender som varumärken bör vara medvetna om under 2022 i sin färska ”Social Media Trends Report” Den största insikten är...

8 november 2021

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021