Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.
Publicerad 24 februari 2020
Inhousebyråer blir allt vanligare då fler företag nu vill ha spetskompetens inom kommunikation inom sina egna väggar, mycket för att ledtiderna förkortas. Därför är det inte heller särskilt konstigt att fler byråmänniskor går över till kundsidan.
Det som dock är konstigt är de människors inställning som jag pratat med på byråsidan. Det menar att de skarpaste kommunikatörerna jobbar på byråer, inte direkt hos företagen. Nja, det låter snarare som ett desperat klagande.
Idag krävs snabbhet, och företag vill ha full kontroll över sitt varumärke. De vill inte vänta in proaktivitet eller agerande. Förstå mig rätt, jag menar inte att alla byråer sitter på händerna, men ett inhouse-team har ett försprång i tid och full inblick i varumärket.
Borta är de dagar då företag hade tid att förbereda ett uttalande i samband med en kris. Timmar har komprimerats till minuter och agerande och kommunikation måste ske med eftertanke. En dom i den sociala sfären sker snabbt och skoningslöst.
Till sist, den röda tråden för de personer som anser att de bästa experterna sitter på byråsidan, är också de som aldrig har jobbat på kundsidan. De har inte allt för sällan en förlegad syn om att jobba inhouse är platsen dit gamla kommunikatörer går för att dö.
Sanningen är att fler företag lockar människor från topprankade byråer, och det kommer växa. Framförallt får de människorna ofta mer synlighet och i många fall också mycket bättre betalt.
Foto Miguel Bruna på Unsplash Jag har en framgångsrik vän som inte alls trivdes på sitt förra jobb, då chefen hela tiden förminskade personens insatser. För att jobbet skulle flyta på...
3 oktober 2022Foto av Daniel Fazio på Unsplash Vad gör en bra pr-rådgivare? En uppfattning många utanför branschen kan ha är att de som arbetar med pr är någon form av lömska sanningsförvrängare...
21 juni 2022Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...
18 maj 2022