Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 24 Februari 2020

De skarpaste kommunikatörerna jobbar inte längre bara på byrå

Inhousebyråer blir allt vanligare då fler företag nu vill ha spetskompetens inom kommunikation inom sina egna väggar, mycket för att ledtiderna förkortas. Därför är det inte heller särskilt konstigt att fler byråmänniskor går över till kundsidan.

Det som dock är konstigt är de människors inställning som jag pratat med på byråsidan. Det menar att de skarpaste kommunikatörerna jobbar på byråer, inte direkt hos företagen. Nja, det låter snarare som ett desperat klagande.

Idag krävs snabbhet, och företag vill ha full kontroll över sitt varumärke. De vill inte vänta in proaktivitet eller agerande. Förstå mig rätt, jag menar inte att alla byråer sitter på händerna, men ett inhouse-team har ett försprång i tid och full inblick i varumärket.

Borta är de dagar då företag hade tid att förbereda ett uttalande i samband med en kris. Timmar har komprimerats till minuter och agerande och kommunikation måste ske med eftertanke. En dom i den sociala sfären sker snabbt och skoningslöst.

Till sist, den röda tråden för de personer som anser att de bästa experterna sitter på byråsidan, är också de som aldrig har jobbat på kundsidan. De har inte allt för sällan en förlegad syn om att jobba inhouse är platsen dit gamla kommunikatörer går för att dö.

Sanningen är att fler företag lockar människor från topprankade byråer, och det kommer växa. Framförallt får de människorna ofta mer synlighet och i många fall också mycket bättre betalt.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Google avbryter sina första april-skämt

Ett klokt beslut av Google som nu pausar de planerade pranksen. Detta av respekt för de som kämpar mot COVID-19-pandemin, då bolagets högsta mål enligt dem själva just nu är...

31 Mars 2020

Kommunikation i Coronatider

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash Oavsett hur litet eller lokalt ditt företag är, är det en pågåendet kris, en kris du inte skapat men kräver ändå din uppmärksamhet. Din ouppmärksamhet...

23 Mars 2020

Jobbar du också hemifrån?

Just nu är det säkert många av er som jobbar eller står inför valet att jobba hemifrån. Jag är en förespråkare av flexibla arbetsplatser, dvs bolag som inte räknar skärmtid...

16 Mars 2020