Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 9 September 2013

Digital kompetens

 

Företag och speciellt styrelsen på företag måste förstå vikten av digital kompetens, hur kan företagets mål drivas fram fortare med hjälp av digitalt fokus?

Vi är mitt i den digitala utvecklingen och det går fort fram, försäljningskanalerna är digitala, kunderna kommer från digitala vägar och marknadsföring sker oftast digitalt. Kommunikation är en ledningsfråga och det måste finnas en förståelse för det digitala och den sociala webben. Affärsnyttan finns online, ett strategiskt affärsbeslut är att investera och utveckla den digitala närvaron för att anpassa sig till kundernas förändrade beteende.

Hur möter ni framtidens kund? Framtidens handel innebär handel på kundens villkor. Gårdagens kunder handlande i er butik och ni fick då stamkunder, ni byggde en god relation med dessa och människor valde er på grund av lojalitet och god service.

Dagens och morgondagens kunder besöker er butik för att titta på en produkt. Vill de sedan köpa produkten beställer de den direkt från nätet som säkert har ett bättre pris. Kunder är då inte lika lojala till varumärket utan väljer den återförsäljare som har bäst pris.

Men om vi tar bort produkten/tjänsten, hur ska ni få kunderna att välja just er? Jo, relationen till kunderna blir enormt viktig. Facebook har blivit en enorm samlingsplats för vänner, familjer, medarbetare och andra att sprida sina idéer och dela information med. Förr i tiden där någon visade lojalitet till ett varumärke, så satte personen ett klistermärke på fönstret på sin bil. Nu klickar samma person “like” på företagets Facebook-sida istället.

Kommunikationen har nu blivit en viktig affärsfråga, och företag bör ha en tydligt strategisk plan hur den sociala relationen ska byggas. Detta sker inte över en vecka, utan relationer byggs över tiden. Sociala medier är ett verktyg som gör att du kan lära känna dina kunder på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Denna information och kunskap måste betalas med respekt, pålitlighet och ärlighet som i gengäld skapar lojala kunder.

 

Bildcredd: Daniel Kulinski

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Google avbryter sina första april-skämt

Ett klokt beslut av Google som nu pausar de planerade pranksen. Detta av respekt för de som kämpar mot COVID-19-pandemin, då bolagets högsta mål enligt dem själva just nu är...

31 Mars 2020

Kommunikation i Coronatider

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash Oavsett hur litet eller lokalt ditt företag är, är det en pågåendet kris, en kris du inte skapat men kräver ändå din uppmärksamhet. Din ouppmärksamhet...

23 Mars 2020

Jobbar du också hemifrån?

Just nu är det säkert många av er som jobbar eller står inför valet att jobba hemifrån. Jag är en förespråkare av flexibla arbetsplatser, dvs bolag som inte räknar skärmtid...

16 Mars 2020