Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 21 juni 2021

Digital röst

Tiden flyger fram! I lördags var det åtta år sedan jag började blogga här på Resumé. Det har blivit oändliga bloggposter om datadstrategisk pr, digitala plattformar och kampanjer. Men det är otroligt kul att få skriva av sig om det som jag tycker är det roligaste, PR och åter PR.

Under dessa år har jag fått frågor från kunder och företag som är i starten med att starta en blogg. Här är är några fördelar med ha en blogg:

  • Digital röst
    Genom personliga texter kan ni humanisera varumärket samt låta företagets personlighet träda fram. Dock är det viktigt att låta en tydlig person vara avsändare, inte företaget eftersom det kan bli opersonligt och ljummet.
  • Hantera kritik
    På er blogg kan ni bemöta kritik utan att tänka på antal tecken, adressera de som är kritiska och svara i egna ofiltrerade ord.
  • Kunskap
    Ni håller er uppdaterade och lär er när ni skriver! Det kan vara allt från realtidshändelser, branschen, kunderna och viktigast, vad som händer i världen omkring er.

Till sist de två vanligaste frågorna som jag fått kring bloggande:
1. Hur ofta ska mitt företag blogga? Kontinuerligt. Ett blogginlägg då och då tycker inte jag räcker. Att frekvent blogga driver trafik till era digitala plattformar. Det stärker också relationen med era nuvarande och potentiella kunder.

2. Vad ska jag blogga om? Att slumpmässigt blogga om ditten och datten är inte att rekommendera. Det ska vara ämnen som ditt företag har kunskap om och ämnen ni kan stå upp för. Tänk på att ni ska ge er era läsare värdefull information, leverera mot deras behov samt hjälpa dem att uppnå sina mål.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

10 saker som PR-personer ogillar med att jobba hemifrån

Jag bytte jobb precis när pandemin var här för att stanna. Att digitalt styra ett varumärke har dock inte varit något problem! Jag bytte varumärke från ena dagen till den...

7 juni 2021

Vikten av proaktiv PR

Jag är helt övertygad om att hela tiden ligga steget före är en viktig bit när man bygger eller vässar ett varumärke. Där kommer proaktiv kommunikation in, framåtlutande och nötade...

29 mars 2021

Genialisk PR-kampanj?

En lokal restaurang i Toronto har skapat en färsk kampanj som sticker ut, en kampanj som många hyllar. Good Fortune Burger släppte precis en moderniserad version av sin vanliga meny. Istället...

15 mars 2021