Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 1 april 2019

Du kan också vara ett mediehus

Har ni följt med i Emanuel Karlstens rapportering kring direktiven 11 och 13? Två ganska krångliga direktiv enligt mig, och det är säkerligen fler än jag som tycker det.

Direktiven handlar väldigt förenklat bland annat om att minska gapet mellan webbplatser och innehållsproducenter. Plattformar kommer bära ansvar för allt innehåll som någon annan publicerar hos dem, och de kommer behöva införskaffa en licens som ger dem rätt att publicera innehåll från innehållsskapare.

Det har pågått många demonstrationer runt om i Europa kring direktivet, vissa menar att detta är bra och vissa menar att detta är dåligt för yttrandefriheten.

Direktiven är viktiga, och vi alla kommer beröras av dem. En potentiell utveckling skulle kunna bli att webbplatser som Google och Facebook kraftigt kommer reducera innehållet som delas, vissa nyheter, citat eller bilder kommer inte synas, vilket kan förhindra den fria debatten. Å andra sidan kan exempelvis konstnärer och musiker få större makt för deras skyddade material.

Den svenska journalisten Emanuel Karlsten har rapporterat om direktiven och gjort det förståeligt genom att förklara det olika delarna.

Men han har varit relativt ensam om detta. Direktiven har inte rapporterats om särskilt brett i medier, varken i Sverige eller utomlands. Implementeringen av dessa kommer förändra hur internet kommer fungera, och det kan tyckas att detta skulle vara stora nyheter sedan länge. Karlsten noterade detta, och drog ihop en crowdfunding för att bekosta sitt arbete, bland annat att resa till Bryssel för att prata med parlamentsledamöter där. Där framkom det bland annat att de som röstat för direktiven, inte riktigt förstod vad de röstat på.

Det här hade vi inte fått reda på om det inte vore för att en person såg att det fanns ett stort hål i rapporteringen i svenska medier, och inte heller utan de hundratals personer stöttat rapporteringen med ekonomiska medel – och det hade definitivt inte hänt i en tid före internet. Tekniken ger gång på gång människor möjlighet att utveckla idéer och utmana traditioner, precis som vi sett i Emanuel Karlstens fantastiska initiativ. Han är sitt egna mediehus, något som du med internets hjälp även kan bli.

Nu kör vi igång veckan!

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021