Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 6 April 2020

En digital ledare stärker bolaget

Foto av Daniel Fazio på Unsplash

Den senaste tiden har vi alla befunnit oss i en väldigt konstigt situation och jag längtar verkligen efter att allt detta tar slut. Men digitaliseringen har som resultat av allt hemarbete tagit ett ordentligt skutt. Har du som jag ett socialt flöde som översvämmas av publicerade bilder på digitala möten? Snälla sluta nu. Vi har alla har digitala möten nu, nyheten är över.

Något som en handfull bolag dock har tagit vara på är att vd:n tar sig ton och använder sina digitala plattformar för att kommunicera. De har helt enkelt flyttat fokus från intranätet. Jag har tidigare belyst vikten av att bolagets ledare bör synas och höras digitalt, det är ett sätt att öka förtroendet hos anställda, kunder och aktieägare. Ledare på bolag bör visa sig vara mänskliga i denna tid.

Företag som består av digitalt starka människor och som hanterar sitt personliga varumärke med omsorg, kommer vara de företagen som springer om konkurrenterna. Det klassiska ordspråket ”Show, don’t tell” gäller även här. Människor vill förknippas med personer som delar deras åsikter.

Som ledare kan ditt engagemang i sociala medier stärka bolaget, kommunicera företagets värderingar samt ge verksamheten ett förtroendegivande ansikte. Så vad innebär detta? En aktiv och engagerad ledare kan helt enkelt bidra till att förbättra ett företags rykte. Det kan även innebära framgångar i att humanisera företagets varumärke och skapa bättre kontakt med kunderna. En digital närvaro kommer med stor sannolikhet vara till nytta för företaget om det sköts rätt.

Jag är helt övertygad om att vårt digitala rykte i framtiden mätas likt ett kreditbetyg och poängsätts. Företag som består av digitalt starka människor, dvs de som har en hög digital valuta, kommer vara de företag som springer om konkurrenterna. Ledare som just nu försummar den digitala närvaron kommer inte vara ledare så länge till.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020

Yttrandefrihet är inte ansvarsfrihet

Igår sparkades Alexander Bard från TV4 efter det rasistiska utspelet han gjorde förra veckan. Tidigare menade kanalens presschef att Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina...

15 Juni 2020