Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 6 april 2020

En digital ledare stärker bolaget

Foto av Daniel Fazio på Unsplash

Den senaste tiden har vi alla befunnit oss i en väldigt konstigt situation och jag längtar verkligen efter att allt detta tar slut. Men digitaliseringen har som resultat av allt hemarbete tagit ett ordentligt skutt. Har du som jag ett socialt flöde som översvämmas av publicerade bilder på digitala möten? Snälla sluta nu. Vi har alla har digitala möten nu, nyheten är över.

Något som en handfull bolag dock har tagit vara på är att vd:n tar sig ton och använder sina digitala plattformar för att kommunicera. De har helt enkelt flyttat fokus från intranätet. Jag har tidigare belyst vikten av att bolagets ledare bör synas och höras digitalt, det är ett sätt att öka förtroendet hos anställda, kunder och aktieägare. Ledare på bolag bör visa sig vara mänskliga i denna tid.

Företag som består av digitalt starka människor och som hanterar sitt personliga varumärke med omsorg, kommer vara de företagen som springer om konkurrenterna. Det klassiska ordspråket ”Show, don’t tell” gäller även här. Människor vill förknippas med personer som delar deras åsikter.

Som ledare kan ditt engagemang i sociala medier stärka bolaget, kommunicera företagets värderingar samt ge verksamheten ett förtroendegivande ansikte. Så vad innebär detta? En aktiv och engagerad ledare kan helt enkelt bidra till att förbättra ett företags rykte. Det kan även innebära framgångar i att humanisera företagets varumärke och skapa bättre kontakt med kunderna. En digital närvaro kommer med stor sannolikhet vara till nytta för företaget om det sköts rätt.

Jag är helt övertygad om att vårt digitala rykte i framtiden mätas likt ett kreditbetyg och poängsätts. Företag som består av digitalt starka människor, dvs de som har en hög digital valuta, kommer vara de företag som springer om konkurrenterna. Ledare som just nu försummar den digitala närvaron kommer inte vara ledare så länge till.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021