Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 27 April 2016

En miljon dollar för att motverka ”felaktiga” åsikter i sociala medier

En stödorganisation för Hillary Clinton, så kallad PAC, i USA ska spendera en miljon dollar för att rätta till kommentarer på nätet som de tycker motverkar Clintons möjligheter att bli presidentkandidat, och senare även president i USA. Plattformarna som projektet riktar in sig på är Reddit, Facebook, Twitter och Instagram. Exempelvis fokuserar man på mer än 5 000 utvalda personer på Twitter, personer som kritiserat Hillary Clinton.

Organisationen kommer att “reagera snabbt och kraftfullt på negativa attacker och falska berättelser”. En strategi är enligt uppgift också att uppmuntra supportrarna för Bernie Sanders, Clintons konkurrent om presidentkandidats-posten, att istället rösta på Clinton. Vissa Sanders-supporters på Reddit började redan märka av förändringar förra veckan. Till onlinepublikationen Lifezette.com säger en Reddit-användaren OKarizee:
“Det här förklarar varför min inkorg bröt ihop förra veckan. Jag har varit medlem på Reddit i nästan fyra år, och har aldrig upplevt något liknande. Faktum är att jag aldrig, alla de år jag funnits på nätet, upplevt något liknande”

Det här visar att sociala medier numera är ett extremt viktigt verktyg även i politiken. Obama gjorde sig känd för att hantera digitala medier på ett exemplariskt sätt inför valet 2009, och nu vill andra följa efter.

Det är ungefär två år kvar till nästa val i Sverige, och med största sannolikhet tittar de svenska partiernas kommunikationsavdelningar på amerikanska exempel för inspiration. Kommer vi få se en ytterligare ökad närvaro i sociala medier även i Sverige? Troligen. Den som vinner opinionen i de digitala kanalerna kan vinna många röster. Valstugorna har blivit digitala, men det vet vi ju redan sedan tidigare.

Jag tror vi kan förvänta oss mycket mer oförsiktiga digitala strategier framöver. Det är bara ta fram popcornen och titta på.

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020

Nu förbjuder The Guardian fossilannonser

The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet:...

4 Februari 2020