Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 2 Juni 2020

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash

Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man fortfarande tänka på framtiden. Då det kommer forma framtidens arbete.

Varumärken och företag kommer fortsätta fokusera på att bygga starka interna kommunikationsbyråer. Extern hjälp kommer att stödja det interna teamet. De personer som jobbar internt har ämneskompetens medan en byrå kan komplettera med den strategiska visionen och det taktiska genomförandet.

I kölvattnet av den här tiden vi lever i kommer vissa pr-byråer att behöva undersöka sina kostnader. Kontorslokaler har blivit en kostnad snarare än en tillgång. En övergång mot en virtuell modell kommer att märkas. Kanske kommer byråerna fortsätta upprätthålla kontor, men de kan likna delade kontorsutrymmen.

Pandemin har vässat nästan varje kommunikatör på bolagen inom krishantering. Krishanteringskompetens har gått från att vara en specialisering till att bli en förväntan på varje pr-ansvarig. Som ett resultat kan högre fakturerbara priser för denna typ av arbete komma att utmanas. Det förväntas att konsulter och pr-ansvariga gör mer på mindre budgetar. Detta är dock inte en tillfällig trend. Pr-budgetar har pressats i flera år, men ett resultat kommer bli att pr-personer kommer att behöva visa sitt värde genom snabba projekt som ger faktiska resultat i närtid.

I en värld efter COVID-19 kommer dock företag besitta en högre pr-standard. Det kommer inte att räcka att beställa tjänster av byråer och därefter finjustera dokument. Vi kommer se mer kommunikation av etiska affärsmetoder, filantropi, pro bono-arbeten och ett starkare samhällsengagemang. I kölvattnet av coronavirus förväntar sig allmänheten inget mindre.

johanna.lindskog@lindell.org

Den ursprungliga artikeln hittar du här.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020

Yttrandefrihet är inte ansvarsfrihet

Igår sparkades Alexander Bard från TV4 efter det rasistiska utspelet han gjorde förra veckan. Tidigare menade kanalens presschef att Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina...

15 Juni 2020