Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 16 Maj 2016

En pr-kris tar 5 år att läka

Ärr från en pr-kris kan ta år att blekna för ett företag. En vd som förskingrat, har ett stötande och kränkande språk eller har ett beteende som svärtar ner företagets anseende tar i snitt fem år för folk att glömma, detta enligt en analys från Stanford University som har studerat 38 exempel på vd:ar som betett sig illa mellan 2000 till 2015.

I hälften av de 38 undersökta fallen, fick cheferna sparken eller avgick självmant. Kriserna resulterade i genomsnitt 258 nyhetsartiklar som sträckte sig 4,9 år över tiden.

Stanfords rekommendation till styrelser är att de ska se till att de är beredda att svara på anklagelser och använda sig av undersökningar av bolaget som arbetsplats, tredjepartsmätningar samt omvärldsbevakning i sociala sfärer för att fånga upp problem innan dessa blir till en rubrik. Styrelsens uppgift är att övervaka företaget och reagera snabbt ifall de ser varningsflaggor. En vd är av naturen en viktig del av ledarskapet, och ”tonen i toppen” inrättas av denna person som har en stor inverkan på hur organisationen mår.

Även om man kan begå dumheter analogt så är det värt att tänka på att du varje dag lämnar digitala fotspår, det är bara en tidsfråga innan vårt rykte är mer värt än pengar. I framtiden kommer kanske vårt digitala avtryck mätas likt ett kreditbetyg och poängsättas. Jag är övertygad om personer som försummar sin digitala närvaro missar viktiga affärsmöjligheter och i värsta fall sätter starka varumärken i gungning.

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020

Nu förbjuder The Guardian fossilannonser

The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet:...

4 Februari 2020