Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 6 maj 2019

Experter vs. soffexperter

Varför anser många i sociala medier som har en åsikt att de plötsligt är experter på vilket ämne som helst?

Alla har idag en röst som kan bli hörd, både den riktiga experten och soff-experten. Idag kan vem som helst skapa en sida eller tråd för att belysa ett ämne. En digital demokrati som är bra.

Dock är det viktigare än någonsin att vara försiktig. Bara för att någon påstår något är det nödvändigtvis inte sant.

En expert är någon som, förutom har god kunskap i ämnet, också kan engagera sig i ett ämne från flera vinklar. En expert är inte ute efter att vinna debatten, utan vill dela med sig av sin kunskap för andra att ta ställning till. Men internet och en hel del soff-experter gör det inte alltid lätt för människor att veta vilka röster kan och borde lita på.

Frågor som besvaras av fel människor gör att deras godtyckliga gissningar får spridning. Vi matas med information under dygnets alla timmar. Ibland tenderar fakta blir osanningar, och rykten blir sanning. Att kontrollera fakta är viktigare är någonsin. Att publicera eller säga saker som inte är sant kommer inte bara nagga på din yrkesstolthet utan även skada ditt anseende och företagets varumärke som du jobbar för.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021