Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.
Publicerad 6 maj 2019
Varför anser många i sociala medier som har en åsikt att de plötsligt är experter på vilket ämne som helst?
Alla har idag en röst som kan bli hörd, både den riktiga experten och soff-experten. Idag kan vem som helst skapa en sida eller tråd för att belysa ett ämne. En digital demokrati som är bra.
Dock är det viktigare än någonsin att vara försiktig. Bara för att någon påstår något är det nödvändigtvis inte sant.
En expert är någon som, förutom har god kunskap i ämnet, också kan engagera sig i ett ämne från flera vinklar. En expert är inte ute efter att vinna debatten, utan vill dela med sig av sin kunskap för andra att ta ställning till. Men internet och en hel del soff-experter gör det inte alltid lätt för människor att veta vilka röster kan och borde lita på.
Frågor som besvaras av fel människor gör att deras godtyckliga gissningar får spridning. Vi matas med information under dygnets alla timmar. Ibland tenderar fakta blir osanningar, och rykten blir sanning. Att kontrollera fakta är viktigare är någonsin. Att publicera eller säga saker som inte är sant kommer inte bara nagga på din yrkesstolthet utan även skada ditt anseende och företagets varumärke som du jobbar för.
Foto Miguel Bruna på Unsplash Jag har en framgångsrik vän som inte alls trivdes på sitt förra jobb, då chefen hela tiden förminskade personens insatser. För att jobbet skulle flyta på...
3 oktober 2022Foto av Daniel Fazio på Unsplash Vad gör en bra pr-rådgivare? En uppfattning många utanför branschen kan ha är att de som arbetar med pr är någon form av lömska sanningsförvrängare...
21 juni 2022Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...
18 maj 2022