Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 30 September 2019

Färdigheter som krävs för modern PR

PR-industrin är i ständigt rörelse. När teknik och metoder utvecklas – så bör även dina kunskaper också göra det.

Utnyttja hyperkreativitet. Medan PR-proffs genom historien har sagt att kreativitet är en nödvändig färdighet, kräver nu modern pr hyperkreativitet. Kreativitet behövs för att ständigt generera nya koncept för kampanjer och vinklar som de alltid har gjort. Men utöver detta måste pr-proffs nu arbeta mycket hårdare för att deras budskap ska nå igenom det digitala bruset.

De mest skickliga pr-proffsen kommer att pressa de kreativa gränserna för att komma med nya innehållsidéer med hjälp av de många mediaalternativ som finns där ute.

Lära känna kunden – lite mer. PR-proffs behöver inte bara förstå arbetsgivaren, deras publik och deras bransch för att ge positiva resultat, utan modern PR kräver också respektive bransch sätt att prata, de senaste tekniska framstegen och de senaste trenderna i sociala medier.

Genom att förstå mer om kunden och dess publik, liksom händelserna i deras digisfär, är en pr-person bättre rustad för att leverera bra resultat.

Kunna skriva. Oförmågan att kunna skriva en kort begriplig tweet, samtidigt som man levererar långa texter med fullständiga meningar, är inte förhandlingsbart. Dagens PR-människor måste kunna omvandla komplex information till något lättförståeligt och kortfattat. Dåligt kommunikation i skrift är en röd flagga för både konsumenter och varumärken.

Våga bryta strukturer och regler. För ett modernt arbete med pr krävs tillit till instinkt, inte föråldrade regler kring vad som är kutym eller inte. Gamla ineffektiva förhållningsregler behöver försvinna i alla branscher.

Förståelse för data. Kunskap är makt, och genom data kan du få exempelvis få kunskap om vilka människor som influerar andra människor.
Att analysera data och justera kommunikationen löpande behövs i modernt pr-arbete. Genom detta upptäcks trender och hur människor pratar om specifikt varumärke. Med informationen går det att utnyttja eller minimera negativa effekter samt identifiera mönster som urskiljer svaga punkter i tjänsten eller produkten.

Flexibilitet. Vem vill läsa ett pressmeddelande och vem läser hellre en tweet? Ska tweeten publiceras kl. 07 eller 19? Du måste vara flexibel och kunnig för att anpassa kommunikationen till den person som ska ha informationen.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Ta ledigt eller byt jobb!

Foto av Jason Leung på Unsplash Har ni som jag haft en intensiv höst? Håll ut det är snart julledighet och tillfälle för vila ut i några dagar eller kanske rent...

14 November 2019

Strategi 2020: ökat fokus på vad som gör ett varumärke mänskligt

Foto: Nik Shuliahin från Unsplash Ny rapport från WE communications Brands in Motion 2019 visar att de finns stigande förväntan på att varumärken tar ansvar i en alltmer polariserad värld. I undersökningen...

8 November 2019

4 anledningar till varför de bästa talangerna säger upp sig

Foto: Brooke Lark från Unsplash Förra veckan träffade jag en företagsledare som berättade att de har svårt att hitta bra kommunikations-personer och att de har en historik med att ha svårt...

4 November 2019