Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 30 september 2019

Färdigheter som krävs för modern PR

PR-industrin är i ständigt rörelse. När teknik och metoder utvecklas – så bör även dina kunskaper också göra det.

Utnyttja hyperkreativitet. Medan PR-proffs genom historien har sagt att kreativitet är en nödvändig färdighet, kräver nu modern pr hyperkreativitet. Kreativitet behövs för att ständigt generera nya koncept för kampanjer och vinklar som de alltid har gjort. Men utöver detta måste pr-proffs nu arbeta mycket hårdare för att deras budskap ska nå igenom det digitala bruset.

De mest skickliga pr-proffsen kommer att pressa de kreativa gränserna för att komma med nya innehållsidéer med hjälp av de många mediaalternativ som finns där ute.

Lära känna kunden – lite mer. PR-proffs behöver inte bara förstå arbetsgivaren, deras publik och deras bransch för att ge positiva resultat, utan modern PR kräver också respektive bransch sätt att prata, de senaste tekniska framstegen och de senaste trenderna i sociala medier.

Genom att förstå mer om kunden och dess publik, liksom händelserna i deras digisfär, är en pr-person bättre rustad för att leverera bra resultat.

Kunna skriva. Oförmågan att kunna skriva en kort begriplig tweet, samtidigt som man levererar långa texter med fullständiga meningar, är inte förhandlingsbart. Dagens PR-människor måste kunna omvandla komplex information till något lättförståeligt och kortfattat. Dåligt kommunikation i skrift är en röd flagga för både konsumenter och varumärken.

Våga bryta strukturer och regler. För ett modernt arbete med pr krävs tillit till instinkt, inte föråldrade regler kring vad som är kutym eller inte. Gamla ineffektiva förhållningsregler behöver försvinna i alla branscher.

Förståelse för data. Kunskap är makt, och genom data kan du få exempelvis få kunskap om vilka människor som influerar andra människor.
Att analysera data och justera kommunikationen löpande behövs i modernt pr-arbete. Genom detta upptäcks trender och hur människor pratar om specifikt varumärke. Med informationen går det att utnyttja eller minimera negativa effekter samt identifiera mönster som urskiljer svaga punkter i tjänsten eller produkten.

Flexibilitet. Vem vill läsa ett pressmeddelande och vem läser hellre en tweet? Ska tweeten publiceras kl. 07 eller 19? Du måste vara flexibel och kunnig för att anpassa kommunikationen till den person som ska ha informationen.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021