Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 22 Maj 2017

Förbättra ditt personliga varumärke i dina mail

I en värld som snurrar snabbt digitalt är din närvaro viktig, men ännu viktigare är hur du beter dig. Även om du har mycket att göra, bör du vara medveten om hur andra uppfattar dig via dina mail. Jag menar inte det vanliga missbruket av att använda “Svara alla”, sätta personer på onödiga kopior eller skriva extremt lååååånga mail med onödig information. Jag menar det subtila beteendet som gör att någon kanske suckar lite extra när ditt mail dyker in i inkorgen. Vi är alla upptagna, och det är orealistiskt att förvänta sig att alla ska skapa perfekta mail hela tiden. Men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att allt du skriver och agerar påverkar ditt personliga varumärke.

Om du gör något av dessa fyra saker, har dina mail utrymme för förbättringar:

1. Du adresserar inte personen du skriver till.
I en konversation som inte sker digitalt, skulle du inte gå fram till den personen som du vill prata med och börja konversera utan att säga hej först. Det är artigt att börja med ett “Hej” i mail. Jag får många mail från personer som jag aldrig har träffat förut som skriver vad de har på hjärtat utan att säga hej först. Även om du har en snabb fråga, så är det trevligt att börja säga “Hej”, då verkar du mindre trubbig och tvär.

2. Det här är vanligt! Du har “Sorry for any misspellings” i din signatur.
Jag förstår. Det är så stressigt på jobbet, att du svarar på alla mail i farten. Eller så vill du ha den imagen. Den här frasen är inte en friskrivning från ansvar för missförstånd eller dåligt stavade mail. Respektera dina kunders tid. De lägger säkert tid för att dubbelkolla sina mail några sekunder innan de skickar dem till dig. Såklart kan det bli stavfel ibland, men den där frasen i signaturen förstärker din självupptagenhet.

3. Du förmedlar fel tonalitet.
Många gånger träffar man inte personer som man mailar med då det nu går att jobba på distans. Du är säkert supertrevlig och positiv på jobbet, men dina mail är fåordiga och ganska stumma. Det är enkelt att bättra på ditt rykte. Använd positiva adjektiv och försök låta vänlig.

4. Du läser inte mailet i sin helhet.
Du får mail med ett antal frågor, men svarar exempelvis bara på en av dem. Din mottagare får då återkomma med ytterligare mail för att få svar. Det kan skapa frustration och är slöseri med den andres tid. Orimligt långa mail med galet många frågor kan dock vara undantaget.

Här hittar du den ursprungliga texten.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020