Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 11 Mars 2016

Företag som tar socialt ansvar

Jag fullkomligt älskar företag som reagerar och agerar! Jag tror starkt på, och har en svaghet för, varumärken som står upp för samhällsfrågor och det de tror på. Men att kommersiella företag tar ett socialt ansvar och lyfter problemställningar tenderar att få många människor att reagera negativt. Kommentaren “de vill bara tjäna pengar” är vanlig och återkommande. Visst har ett bolag allt som oftast som mål att tjäna pengar, det är inte konstigare än så. Så vad ska ett företag enligt kritikerna då göra? Ingenting alls? Är det lösningen på diverse samhällsproblem? Jag tycker det är viktigt att företag engagerar sig socialt. Aktörer inom näringslivet har mycket de kan bidra med till samhällsutvecklingen och jag är nog inte ensam om att vilja stödja och köpa från bolag som har ett högre syfte, som tar ansvar och arbetar för ett bättre samhälle.

Här kommer några exempel på aktörer som gör lite mer för samhället:

TRE (3). Donera data nu. Teleoperatören har utvecklat en lösning där kunderna kan avvara värdet av den surf som de inte använder och skänka pengarna till UNHCR:s arbete i Syrien. Summan omvandlas till rent vatten, mat och tillfälliga boenden för behövande människor.

Friskis & Svettis. Tar ställning mot rasism. Föreningen arbetar för att alla ska vara välkomna i deras verksamheter. De gav därför några ensamkommande barn träningskort men stötte på viss kritik av ilskna “medlemmar”. Företaget svarade då att de personer som inte uppskattade deras engangemang med att välkomna och integrera flyktingar, inte behöver träna hos dom. Enkelt och tydlig ställningstagande. En eloge till Friskis & Svettis!

Coop. Bekämpa matsvinnet. Säljer grönsaker som inte har den perfekta grönsaksformen. Grönsaker slängs ofta för att de ser annorlunda ut (Hela 15-30 procent ratas) Så dumt och ett sånt slöseri!

Hemköp Täby, Stockholm. Personalen placerade vindruvor som innehöll alldeles för mycket bekämpningsmedel i städhyllan tillsammans med maskindiskmedel och rengöringsvätskor. Butiken kunde inte välja bort produkten då utbudet är styrt centralt. Dock finns det inget krav var varan ska placeras. Detta var ett lokalt ställningstagande som hyllats av väldigt många.

 

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Noll kronor i marknadsföringsbudgeten? Gör som Tesla

Det sägs att Teslas marknadsföringsbudget är noll kronor.. Desto mer muskler lägger bolaget på vasst pr-arbete. Hur lyckas de med att höras och synas när andra bolag har det lite motigare? Teslas...

3 December 2019

Netflix förbättrar synen på kungahuset

Foto: Debbie Fan på Unsplash Svallvågorna efter mardrömsintervjun med prins Andrew vägrar att avta och den brittiska kungafamiljen är i akut behov av positiv pr. Kanske kan den omåttligt populära Netflix-serien...

28 November 2019

Kodning vägen in i framtiden

Foto: Hack Capital på Unsplash Sigma IT publicerade för en tid sedan sin ”Tomorrow Report” – en studie som tar tempen bland svenskarna om digitalisering. Ett ämne som fångade mitt intresse var...

25 November 2019