Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 17 januari 2022

Generation Z och förtroende

En ny färsk undersökning från Edelman visar att generation z fokuserar på det kollektiva bästa snarare än personlig relevans, den personliga relevansen är betydligt lägre än än den äldre demografin (38% vs 51% ).

Edelmans undersökning visar också att det finns ett nytt mönster att följa för att bygga förtroende för företag – ett mönster som är knuten till investeringar i allmännyttan, såsom åtgärder mot klimatförändringar och initiativ för social rättvisa.

Rapporten visar att 7 av 10 väljer det företag som stöder missgynnade grupper och ger tillbaka till samhället. De visar också att de är mer än andra målgrupper är involverade i social aktivism. 70 procent av alla generation z är globalt engagerade i sociala eller politiska saker.

Genom denna generation som är engagerade mer än någonsin tidigare i globala rörelser, måste företag fundera över hur de passar in i att göra världen till en bättre plats. Att bygga förtroende för varumärken är därav beroende av att kommunicera trygghet i alla aspekter av livet, och betona ”vi över jaget”. 90 procent av de tillfrågade förväntar sig att varumärken ska vara involverade i saker som förbättrar världen.

Här hittar du hela undersökningen.

johanna.lindskog@lindell.org

Ursprungsartikeln hittar här.

 

 

 

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Att pitcha nyheter är som att dejta

Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...

18 maj 2022

Rebeller behövs i bolag

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

16 maj 2022

Onödiga möten – slöseri med viktig tid

Jag är verkligen inte ett fan av möten. Jag har tillochmed flyttat ut från mitt kontor och sitter i receptionen så jag hela tiden är tillgänglig för ta snabba samtal...

4 maj 2022