Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 27 maj 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel:

Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta för en COVID-19 testplats vid ett Wallmart-varuhus. Men varumärket blev alldeles för starkt förknippat med viruset och annonsen togs mycket snabbt ner förra veckan.

Samtidigt lanserade PETA en ny kampanj med budskapet ”Tofu never caused a pandemic. Try it today!” Annonsen blev snabbt kritiserad för att vara okänslig och för att slå mynt av den globala kris vi alla är i. Saken gjordes inte bättre av att annonstavlan var uppsatt på flera platser nära sjukhus, där människor kämpar för sina liv.

På Petas blogg kan man läsa att de startade kampanjen för att påminna människor om att köttindustrin föder upp sjukdomar och att alla kan hjälpa till att förhindra nästa virusutbrott genom att leva vegansk. Deras idé kanske kändes bra, men det är inte bara det kreativa som avgör en kampanjs framgång – timingen är minst lika viktig.

 

 

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021