Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 8 november 2013

Hantera negativa kommentarer

Alla som jobbar med kommunikation online har mer eller mindre stött på kommentarer eller mail från människor som inte håller med dig eller företagets synpunkter. Här kommer några tips till dig som kanske jobbar som Community- eller Social Media Manager och får handskas med arga kommentarer.

1. Dialog
Ha en dialog med dina kunder/läsare för att visa att du bryr dig, och att du är lyhörd för synpunkter och kritik. Det visar att du inte gömmer dig från kritiken och du värdesätter deras åsikter.

2. Redigera
En dålig kommentar kan vara sårande och du vill svara i stundens hetta. Gör inte det. Tänk på vad du ska säga innan du skriver det. Tänk ett varv extra. Var noga med dom ord du använder, eftersom få obetydliga saker kan väcka ett troll som sover.

3. Var stor
Var artig och undvik att bli oförskämd, för det är inte den bild du vill ge för ditt företag. Passera inte gränsen där du själv blir ett troll, det är inte bra för ditt eller företagets varumärke.

4. Ta det inte personligt
Det är ett enkelt tips, men förmodligen den svåraste. Det finns massor av faktorer som gör att en person lämnar en dålig kommentar på exempelvis din Facebook-sida, och ibland har ingen av dem har att göra med dig eller ditt företag.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Fyra regler i PR-världen

Foto av Daniel Fazio på Unsplash Vad gör en bra pr-rådgivare? En uppfattning många utanför branschen kan ha är att de som arbetar med pr är någon form av lömska sanningsförvrängare...

21 juni 2022

Att pitcha nyheter är som att dejta

Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...

18 maj 2022

Rebeller behövs i bolag

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

16 maj 2022