Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 7 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash

PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här mina tre viktigaste råd för att lyckas med pitcharna.

Var trevlig och behandla andra som du vill behandlad själv
Människor gör hellre affärer med en person som de gillar och litar på istället för någon som de ogillar. Det är inte så konstigt. Vi har nog alla mött personer som tror att de uppfattas mer professionella, ju tuffare attityd de håller sig med. Det brukar nästintill alltid vara tvärtom. Otrevlig och inkompetent är inte en bra kombo. Personer som har ett brett kontaktnät som de vårdat, är också en bättre förlängd arm för de varumärken och personer de arbetar för.

Var inte en snackare
Snackarna bara pratar och får inget gjort. De vill göra så mycket, men gör inget. De lever alltid i det förflutna eller i framtiden, men aldrig i nuet. Det använder alltid stora, breda, tomma och meningslösa ord för att prata om ogenomförbara strategier – men fluff går bort. Bli istället personen som faktiskt utför och sätter bollar i rullning. Och sitt för allt världen inte still med en komplicerad strategiplan som samlar damm, att faktiskt göra något är så mycket viktigare än den perfekta planen! Alla planer förändras, det vet alla. Ditt pr-arbete är inte, och bör inte fastna i att skapa dokument eller powerpoints.

Förenkla, förenkla och förenkla
Konsten att förenkla komplexitet och göra den förståelig är guld värd, i en värld som snurrar snabbt och där tid för uppmärksamhet är väldigt knapp. Kort enkel kommunikation är något som jag föredrar. Vem orkar eller har egentligen tid att läsa superlånga pressmeddelanden eller en roman i mailformat? Har du inte en intressant rubrik, så har du inte heller storyn.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Är du en PR-stjärna?

Det finns mängder med rådgivare och konsulter inom PR. Men vad är det egentligen som krävs för att bli en framgångsrik PR-rådgivare som kunderna eftersöker? Varje dag är en utmaning...

23 augusti 2021

Boosta dig själv!

Foto Miguel Bruna på Unsplash En framgångsrik karriär byggs oftast upp av hårt arbete, där dina prestationer inte ska gå obemärkt förbi. Ditt hårda arbete bör tala sitt tydliga språk, men...

16 augusti 2021

Se fler branschtitlar från Bonnier News