Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 9 juli 2018

Hello world!

I en värld där vår vardag kretsar kring användning av teknik, blir allt fler människor intresserade av att lära sig vad som händer bakom skärmarna i sina apparater.

Programmering är viktigt för barn att lära sig, alla måste få chansen att förstå den nätverksanslutna värld de växer upp i. Datavetenskap är ett nytt sätt att tänka kring problemlösning och kallas “Computational Thinking”, det handlar om att förstå skillnaden mellan människa och AI. Vi lever i en värld som formas av fysik, kemi, biologi och historia men också av en nätverksansluten värld.

Om barn inte får förståelse för programmering, riskerar de att växa upp som digitala analfabeter och passiva konsumenter av slutna enheter och tjänster som skapats av de som fick möjlighet att lära sig koda.

Förra veckan fick mitt barn möjlighet att medverka på programmeringslägret “Hello World” som ordnar läger under sommarlovets för barn. Hello World är en ideell förening men har ett flertal sponsorer som stöttar, exempelvis King, Coop och Salesforce. Kostnaden för en veckas läger baseras på föräldrarnas månadsinskomt, dvs en vecka kan kosta från 300 kr och upp till 7900 kr.

Hello World är bara ett av många sätt som finns för att skapa förståelse kring programmering. Kodcentrum är en annan ideell organisation som kostnadsfritt utbildar barn i deras kodstugor. För den som vill lära sig mer hemma finns både Scratch Jr och Scratch, två kostnadsfria program i vilka man kan skapa egna appar.

Jag tror inte alla kommer bli eller vilja bli nästa Zuckerberg, men förståelse för programmering är viktigt i en digital värld, och det är viktigt att börja föra in den kunskapen i ung ålder.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

10 saker som PR-personer ogillar med att jobba hemifrån

Jag bytte jobb precis när pandemin var här för att stanna. Att digitalt styra ett varumärke har dock inte varit något problem! Jag bytte varumärke från ena dagen till den...

7 juni 2021

Vikten av proaktiv PR

Jag är helt övertygad om att hela tiden ligga steget före är en viktig bit när man bygger eller vässar ett varumärke. Där kommer proaktiv kommunikation in, framåtlutande och nötade...

29 mars 2021

Genialisk PR-kampanj?

En lokal restaurang i Toronto har skapat en färsk kampanj som sticker ut, en kampanj som många hyllar. Good Fortune Burger släppte precis en moderniserad version av sin vanliga meny. Istället...

15 mars 2021