Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 14 Januari 2019

Hur företagens sociala ansvar påverkar köpbeslut

Bara för några år sedan var det kontroversiellt att varumärken tog ställning i aktuella frågor och samhällsproblem. Det är dock annorlunda idag, nu förväntas bolag höja rösten. En superfärsk undersökning, visserligen byggd på amerikansk data men intressant ändå, visar att bolagsvärderingar blir viktigare för konsumenterna vilket kan påverka både försäljning och lojalitet. 71 procent av de tillfrågade i undersökningen säger att det är viktigt för dem att organisationer tar ställning till sociala frågor och aktuella händelser. 75 procent säger att de kommer stödja det företag som delar deras egna värderingar.

Denna pr-spaning för 2019 delade jag med mig av den 1 januari, här kommer den igen:

Syftesdriven kommunikation innebär fokus på att främja positiva initiativ och sociala, politiska och miljömässiga frågor blir viktiga. Aktörer inom näringslivet har mycket de kan bidra med till samhällsutvecklingen. Jag är långt ifrån ensam om att hellre stötta och köpa från bolag som har ett högre syfte, tar ansvar och arbetar för ett bättre samhälle. Det är nästintill ett krav att ett företag tar bladet från munnen och visar sina värderingar både externt och internt. Vi lever i en modig kommunikativ tid. Platta varumärken med reaktiv kommunikationsstrategi utan ärliga åsikter kommer få det svårt 2019.

Alla varumärken behöver såklart inte ta kontroversiella ställningstaganden, men alla bör ändå arbeta för att göra världen till en bättre plats. Företag som ignorerar viktiga frågor riskerar helt enkelt att fastna i pr-helvetet ”No brands land”, en zon där människor är benägna att bemöta varumärken med likgiltighet. Ingen vill hamna där.

”If you stand for something, you will have people for you and people against you. But if you stand for nothing, you will have nobody for you and nobody against you” – Maurice Saatchi.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020

Yttrandefrihet är inte ansvarsfrihet

Igår sparkades Alexander Bard från TV4 efter det rasistiska utspelet han gjorde förra veckan. Tidigare menade kanalens presschef att Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina...

15 Juni 2020