Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 21 mars 2016

Hur hanterar du svåra PR-kunder?

Att jobba med kunder och varumärken som PR-konsult eller som ansvarig inhouse kan ibland vara utmanande på olika sätt, oavsett om man är ny eller gammal i branschen. Komplicerade kunder kan försvåra för dig att få jobbet gjort och framgångsrikt utföra det du anlitades att göra i första hand; ett bra och gediget PR-arbete.

Står du i startgropen att börja jobba med ett nytt varumärke? Ta reda på vad som hände med den som du ersatte. Har kunden eller bolaget gått igenom en massa konsulter innan du kommer på plats? Om så är fallet, fråga vad som hände och varför. Här kommer några “varningstecken” som du kan luska lite djupare i, innan du sätter tänderna i arbetet.

Mikrokontroll. Fastnar arbetsgivaren i att minutiös kontrollera alla aspekter av ditt arbete, visar de en benägenhet omarbeta och revidera saker i onödan?

Dålig kommunikation. Kan de ge dig transparenta svar eller är de vaga och du får känslan av att de undanhåller information från dig?

Överskattar bolagets sin kompetens och expertis? De tror sig veta allt som finns att veta om alla aspekter av PR och marknadsföring och har inte tidigare velat ta emot råd från konsulter.

Orealistiska förväntningar. Din kund eller arbetsgivare har en alldeles för liten budget för att åstadkomma vad de vill uppnå eller har orimliga krav på genomslag i media.

Giftig organisationskultur. När en organisations interna dynamik är ohälsosam och kontraproduktiv, kan det innebära problem, inte bara för ditt arbete på kort sikt, det kan också skada din PR-byrås rykte långt framöver (t.ex. som den potentiella syndabocken). Hur ser du då om det är en dysfunktionell organisation? Det finns många tecken, men detta är två stycken:

  1. Dåligt ledarskap. Det finns inga tydliga roller och ansvarsområden och det finns inga rutiner att säkerställa ansvarsskyldighet. Ledningsgruppen är avskild från verkligheten och ogillar förändringar.
  2. Bristande öppenhet. Det finns en allmän ovilja att dela information (både inom organisationen och med dig som konsult).

 

Alla vet att det krävs en viss färdighet att hantera svåra kunder eller varumärken, och det är något som varje konsult bör behärska. Dock är det viktigt att komma ihåg att alla varumärken kan förändras. Var inte rädd för att hantera något som känns jobbigt vid första anblicken! Lite smuts under naglarna skrämmer inte dig. Att se ett varumärke utvecklas på nära håll, samt vetskapen om att det är din PR-hand som har skapat och stärkt kunden kan betyda mycket för din karriär. Ha det i åtanke när PR-kriserna viner runt knuten, du kommer rida ut dem och du gör det bra! #måndagspepp

 

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

Källa: SoloPRPRO

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Fyra regler i PR-världen

Foto av Daniel Fazio på Unsplash Vad gör en bra pr-rådgivare? En uppfattning många utanför branschen kan ha är att de som arbetar med pr är någon form av lömska sanningsförvrängare...

21 juni 2022

Att pitcha nyheter är som att dejta

Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...

18 maj 2022

Rebeller behövs i bolag

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

16 maj 2022