Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 7 November 2014

Hur skapar du datadrivna PR-strategier?

Vad är Datastrategisk PR? Det kan betyda olika saker för olika PR-konsulter. I huvudsak är det PR som drivs av analys och tillämpning av insamlad data. Allt för syftet att driva mer framgångsrika, målinriktade och engagerande PR-aktiviteter, som i sin tur ökar ROI.

Så hur utvecklar och skapar du datadrivna strategier? För det första måste du samla in data. Värdefull data finns ofta redan inom organisationen. Det viktiga är att se till att de uppgifter du samlar är relevant för att skapa en PR-aktivitet som gör att du når din målgrupp med rätt kommunikation.

Datan kan exempelvis bestå av:
Nyhetsbrev
Sålda produkter eller tjänster
Besök på hemsida
Rapporter och undersökningar
Sociala plattformar (Blogg, Facebook och LinkedIn etc)

När du tittar på ditt företags eller kundens data, kommer du säkert upptäcka att du eller kunden har har många olika unika köpare. Eftersom det inte längre räcker att bara fokusera på ålder, kön och geografi måste du gå bredare och värdera information som identifierar intressen, vilka problem målgruppen försöker lösa och vilka svar letar de efter?

Genom exempelvis sociala plattformar kan du lära känna din målgrupp på djupet. Lyssna och analysera. Vad kan du eller kunden ge sina följare för mervärde som i sin tur skapar lojalitet, som till sist bidrar till affärsnyttan?

Det finns många olika tillvägagångssätt inom Datastrategisk PR för att skapa framgångsrika aktiviteter, men se till att stödja dom på konkret data.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020

Nu förbjuder The Guardian fossilannonser

The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet:...

4 Februari 2020