Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 29 Januari 2018

Kamprad – Sveriges största entreprenör

I helgen gick Ingvar Kamprad ur tiden. Mannen som satte Sverige på kartan globalt. Att bygga ett varumärke handlar om att visa upp vem du är och betona vad du vill bli ihågkommen för. Det har varit många reaktioner världen över på Kamprads bortgång, New York Times skriver till exempel att Kamprad var “One of the most successful entrepreneurs in Sweden’s history”.

Jag fick chansen att hälsa på Ingvar Kamprad för 10 år sedan och han var precis som jag trodde, en väldigt trevlig person. Hur han var privat vet jag väldigt lite om, men utåt sett var han högst medveten om vilken bild han förmedlade till folk. Han var den hårt arbetande smålänningen som kom från ingenstans. Hur rik han än blev, var det den sparsamma och snåla sidan han visade utåt. Uppskattningsvis var Kamprad värd över 600 miljarder kronor, men det märktes knappast.

Ingvar Kamprad var en superentreprenör som hade stenkoll på sina varumärken. Nu får han istället möblera himlen, och vi som är kvar får sakna och hedra hans otroliga sinne för affärer.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020