Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 5 januari 2022

Knaper budget? Här är två tips

Jag träffade för en tid sedan en företagsledare som tyckte att pr är kostsamt och garanterar inte medialt genomslag, alltså snark, mitt svar var att han skulle satsa på köpa annonsutrymme.

Företag i en konkurrensutsatt bransch bör inte dra ner på pr-budgeten, utan tvärtom. Pr handlar inte bara om pressmeddelanden eller artiklar, det handlar om att bygga starka relationer och det gör man med ett kontinuerligt arbete som tar tid.

Men! Såklart, har man en inte en budget kommer det därför här två tips som kan hjälpa dig. Det är dock tidskrävande och du kommer behöva ha ett öra i digitala världen. Titta på dina konkurrenters aktivitet i den sociala sfären. När du har kollat upp dessa, titta då om de har aktiva och interagerar människor med dem? Stopp i backen nu! Interagerar dom med DINA potentiella kunder? Nu är det dags att lägga in en högre växel och börja kapitalisera på dina konkurrenters insatser.

Första tipset är att lyssna. Var noga med att följa press och media som är relevant för ditt företag på en regelbunden basis. Med ett öra i sociala medier samt ögonen på realtidstrender, kan du skapa budskap som engagerar. När vi vet vad människor är intresserade av, vad de letar efter eller vilka problem dom försöker lösa, kan din kommunikation bli mycket effektivare. Tysta företag tappar kunder.

Du kan vinna mycket genom att vara snabb. Jag ser det här som en ren och skär tävling, och är du en tävlingsmänniska som jag är, kommer du njuta över att svara snabbare än din valda motståndare.

Det andra tipset är att analysera. Du kommer att hitta mängder av artiklar och blogginlägg som ger dig information om konkurrenterna. Analysera dessa  och identifiera vinklarna eller ytterligare perspektiv som dina konkurrenter inte har hunnit täcka. Du kan med andra ord använda dina konkurrenters arbete för att kasta ljus över ditt bolag.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Att pitcha nyheter är som att dejta

Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...

18 maj 2022

Rebeller behövs i bolag

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

16 maj 2022

Onödiga möten – slöseri med viktig tid

Jag är verkligen inte ett fan av möten. Jag har tillochmed flyttat ut från mitt kontor och sitter i receptionen så jag hela tiden är tillgänglig för ta snabba samtal...

4 maj 2022