Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 23 mars 2020

Kommunikation i Coronatider

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash

Oavsett hur litet eller lokalt ditt företag är, är det en pågåendet kris, en kris du inte skapat men kräver ändå din uppmärksamhet. Din ouppmärksamhet kan påverka människor negativt och vad de känner inför ditt bolags varumärke.

Låt dina anställda veta saker som hur de ska komma till jobbet, när ska de ska arbeta hemifrån, hur bolaget kommunicerar med kunder och hur man håller kontoret säkert för anställda. Om du inte upprätthåller en öppen kommunikation kan anställdas stress öka under en redan stressande tid.

Externt bör du kommunicera med kunder och leverantörer om vad ni gör för att skydda bolagets anställda. Människor vill göra affärer med organisationer som visar att de bryr sig om de människor som arbetar för dem och deras partners.

Medan du lägger all din tid och energi i coronavirus-kommunikation kan du pausa annan kommunikation, just nu iallafall.

Du kanske verkligen vill prata om din kommande konferens, men vem vet egentligen om den kanske blir av? Du kanske vill berätta för världen om dina nya produkter som kommer på marknaden under de kommande veckorna. Men vet du hur din leveranskedja kan komma att påverkas?

Även om ditt evenemang kommer att realiseras, eller om din nya produkt lanseras utan någon försening, fråga dig om det verkligen är det du bör prata om just nu. Låt den kommunikationen vila ett tag, det är inte värt risken då bolaget kan uppfattas vara tondöv – för det kommer att kosta.

När världen oroar sig för spridningen av viruset, kan du visa att bolaget bryr sig och är mänskligt.

 

Här hittar du den ursprungliga texten.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021