Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.
Publicerad 23 mars 2020
Oavsett hur litet eller lokalt ditt företag är, är det en pågåendet kris, en kris du inte skapat men kräver ändå din uppmärksamhet. Din ouppmärksamhet kan påverka människor negativt och vad de känner inför ditt bolags varumärke.
Låt dina anställda veta saker som hur de ska komma till jobbet, när ska de ska arbeta hemifrån, hur bolaget kommunicerar med kunder och hur man håller kontoret säkert för anställda. Om du inte upprätthåller en öppen kommunikation kan anställdas stress öka under en redan stressande tid.
Externt bör du kommunicera med kunder och leverantörer om vad ni gör för att skydda bolagets anställda. Människor vill göra affärer med organisationer som visar att de bryr sig om de människor som arbetar för dem och deras partners.
Medan du lägger all din tid och energi i coronavirus-kommunikation kan du pausa annan kommunikation, just nu iallafall.
Du kanske verkligen vill prata om din kommande konferens, men vem vet egentligen om den kanske blir av? Du kanske vill berätta för världen om dina nya produkter som kommer på marknaden under de kommande veckorna. Men vet du hur din leveranskedja kan komma att påverkas?
Även om ditt evenemang kommer att realiseras, eller om din nya produkt lanseras utan någon försening, fråga dig om det verkligen är det du bör prata om just nu. Låt den kommunikationen vila ett tag, det är inte värt risken då bolaget kan uppfattas vara tondöv – för det kommer att kosta.
När världen oroar sig för spridningen av viruset, kan du visa att bolaget bryr sig och är mänskligt.
Här hittar du den ursprungliga texten.
Foto Miguel Bruna på Unsplash Jag har en framgångsrik vän som inte alls trivdes på sitt förra jobb, då chefen hela tiden förminskade personens insatser. För att jobbet skulle flyta på...
3 oktober 2022Foto av Daniel Fazio på Unsplash Vad gör en bra pr-rådgivare? En uppfattning många utanför branschen kan ha är att de som arbetar med pr är någon form av lömska sanningsförvrängare...
21 juni 2022Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...
18 maj 2022