Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 2 december 2020

Konsten att nätverka

Foto av Adam Solomon på Unsplash

Att behålla fokus har fått en helt ny mening när man sitter hemma dag ut och dag in, men det är också viktigt att nätverka. Nätverka kan inkludera att gå med i föreningar, medlemsnätverk samt delta i virtuella evenemang eller utöka kontaktnätet på LinkedIn.

Det senaste är något som jag och flera i min närhet har sett en markant ökning på, kontaktförfrågan från obekanta människor som skriver i stil med “Hej, jag heter xx och jag vill gärna ha dig i mitt nätverk”.

Det här måste vi prata om. Det är såklart smickrande att människor vill ha mig i sitt nätverk, men jag vill också veta varför jag vill ha dem som kontakt. Det digitala funkar precis som det fysiska livet, det handlar om att sälja in sig hos personer medan man samtidigt förklarar vad man varför en kontakt med varandra kan vara givande.

Jag höjer ett varningens PR-finger, då det nämligen är något som många kan ha missat. Om ett visst antal människor väljer att trycka på “I don’t know this person” efter de valt “ignore” på din inbjudan, kommer ditt konto begränsas av LinkedIn. Vilket leder till att du måste känna till e-postadressen till varje person du skickar LinkedIn-inbjudningar till under en viss tid.

Det  är viktigt att anpassa varje förfrågan som du skickar ut. Människor är mycket mer benägna att acceptera din begäran om du antingen påminner dem om hur de känner dig eller förklarar varför de ska connecta med dig. Detta är särskilt viktigt när du skickar förfrågningar till människor du aldrig har träffat.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021