Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 16 December 2015

Kriser tar inte julledigt

Nu är det juletider och du har säkerligen fullt sjå med att slutföra arbetsuppgifter inför julledigheten. Nu vill inte jag vara den som är den, men PR-kriser infaller även under lediga dagar.

Vissa kriser är förutsägbara. Jag tror att det är en styrka att vara en aning paranoid när man jobbar med PR. Du fångar med lätthet alla potentiella hot och mediavinklar samt arbetar fram en gedigen krishanteringsplan. Men vissa kriser kan såklart komma som en överraskning. Dessa kan bero på oväntade ekonomiska förändringar eller politiska faktorer, men när en kris uppstår måste företaget eller byrån jobba snabbt. Då är det inte vanliga kontorstider eller ledighet som gäller. Talespersonen ska alltid vara tillgänglig, likaså teamet som backar upp personen. Tänk på att allt går lite snabbare i den digitala världen och att vänta med att kommunicera eller erkänna problemet kan förvärra krisen. Låt företagets kunder och följare omedelbart få veta att att ni agerar och inte är ett trött företag.

Nu får man kanske inte säga det här högt, men är det något som jag gillar med PR-yrket så är det kriser. Jag gillar tempot, diskussionerna och strategiarbetet.

Här är 5 tips för att hålla dig och ditt PR-team lugna och taktiska:

  1. Var beredd. Ha en krisplan färdig, och uppdatera den regelbundet. Tänk ut olika scenarion som kan uppstå och försök se alla brister. På så sätt kan ni redan nu täppa till de problem ni upptäcker.
  2. Lyssna. Kanske det viktigaste som varje marknadsavdelning och PR-byrå bör göra varje dag, att lyssna strategiskt. Genom att lyssna kan ni urskilja potentiella kommande kriser.
  3. Ansvar. Om ditt företag gjort ett misstag, erkänn det så snart som möjligt. Folk är mycket mer förlåtande om ett företag tar ansvar för sina handlingar än tvärtom. Men ett företag bör inte be om ursäkt för allt och inget, det kan bli till dess nackdel. Ett varumärke som ständigt ursäktar sig offentligt sänker sin trovärdighet och inger brister i kvalitén. Det är inte något som en kund eftertraktar.
  4. Var äkta. Efter att ha lidit av en kris i sociala medier är det kanske frestande att be om ursäkt och sedan låtsas som att det aldrig hänt. Ta er tid att individuellt svara på en del av den kritiken ni har fått. Svaren bör vara personliga och uppriktiga, att ta genvägar som “klipp-och-klistra-kommentarer” får er att se oäkta ut. Alla människor vill bli sedda, ett individuellt svar kan rädda mycket.
  5. Transparent. Under en kris, är det en bra idé att omedelbart börja ta itu med problemet och presentera en lösning. Presentera inte en lösning som aldrig kommer skrida till verket, det kommer media och kunder se igenom och det skadar varumärket och er affär. Var öppen och tillgänglig för frågor, då får ni också chansen att komma med en lösning.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020

Nu förbjuder The Guardian fossilannonser

The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet:...

4 Februari 2020