Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 7 Augusti 2013

Lojalitet = Bra PR

Alla anställda är representanter för företaget, och nästan alla finns på någon av de sociala plattformarna som existerar idag. Det innebär att alla är potentiella språkrör och kan göra bra PR, men i sämre fall lägga skugga över företagets varumärke online. Medarbetare som trivs på sitt jobb är också lojala. De kommunicerar då den bilden utåt, direkt eller indirekt.

Ett sätt att öka lojaliteten är att engagera kollegorna, låt alla bli hörda. När du på företaget utformar en strategi över ert arbete i sociala medier, börja med ett möte och samla alla anställda för diskutera planerna. Kanske har dom viktiga synpunkter på vad som ska kommuniceras. Låt alla få veta vad målet med din strategi är. Berätta om vilka ämnen som du vill belysa och vilken tonalitet ni vill hålla utåt. De anställda kan då komma med bra insikter grundat på sina egna erfarenheter som kan vara viktiga för företaget att ha i åtanke.

Låt alla känna att dom delaktiga och viktiga i ditt och företagets arbete på sociala plattformar. Jag tror att företaget genom en sådan strategi kan bygga upp en lojalitet och en viktig “vi-känsla”. Alla på företaget kommer då naturligt veta vad som ska kommuniceras och vad som inte ska skrivas i dom digitala kanalerna.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020