Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 6 Augusti 2019

Många chefer förstår inte PR

En ny studie från Released visar att många chefer inte känner till värdet av vad PR kan göra för deras organisation

Två av tio chefer i högre positioner vet inte vad PR står för, och så många som 40% tror inte att det kan förbättra deras verksamhet. Det är faktiskt riktigt illa om chefer inte förstår vad förkortningen PR ens står för.

Jag och du som jobbar med PR dagligen vet att vårt arbete är guld värt, men den insikten saknar några beslutfattare. Studien undersökte över 300 chefer från olika branscher, alla i ledande roller inom sina organisationer. Resultaten visar att många chefer antingen inte är medvetna om PR eller värderar PR chockerande lågt – samt underskattar dess potential för att öka bolagets resultatet.

Okej, det var den trista delen av undersökningen. Studien visar också att chefer som vet vad PR är, och förstår fördelarna med att ha en specialist vid sin sida har sett att det skapar värde.

Sätt dina egna mätvärden på ditt arbete, exempelvis värdet på artiklar, och omvandla det till siffror. Det är ett av många sätt som visar hur PR bidrar till bolagets resultat, Mät även bolagets talespersoner, exempelvis en VDs varumärke, som oftast är bolagets ansikte utåt.

Jag är övertygad om att de företagen som består av digitalt starka människor och hanterar sina personliga varumärke med omsorg, kommer vara de företagen som springer om konkurrenterna. Det klassiska ordspråket ”Show, don’t tell” gäller även här. Människor vill förknippas med talespersoner som delar deras åsikter. Person-PR kommer bli allt mer viktigt, ett område som också är otroligt roligt.

Den ursprungliga artikeln samt fler siffror hittar du här.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Låt de anställda höras i digitala medier

Foto av Daniel Fazio på Unsplash Tänk att det fortfarande finns bolag som är rädda för att anställda kan bli för starka i den digitala sfären. Förra veckan hamnade jag i...

3 Augusti 2020

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020