Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 20 oktober 2014

Marknadsföring är för kreatörer, big data för forskare

Enligt en global undersökning gjord av Teradata med svar från mer än 2 200 marknadsförare svarade 73 % av de tillfrågade att de planerade att använda big data i sitt arbete de kommande två åren. Marknadsföring är för kreatörer, big data för forskare. Men ju mer data som blir tillgänglig för marknadsföring, suddas linjen ut mellan det två väldigt olika yrkena.

Om jag får sia om framtiden så tror jag att PR-byråer kommer ha matematiker och analytiker i beredskap för sina kunder. Människor som kan förstå och omvandla data till insikter för kunden. Data är en osinande källa till berättelser och debattartiklar som kan vara till stor hjälp för att positionera PR-byråernas kunder intressant.

Fem myterna enligt Teradata är:

  1. Det är bara för IT.
    45 % av åtgärderna inom data är relaterat till marknadsföring.
  2. Det är bara en hype, varför investera i en modefluga?
    De kommande två åren planerar 73 % av marknadsförare av använda sig av data.
  3. Big data är ostrukturerad, det är för svårt att använda.
    Datadriven marknadsföring och PR ger dig ett ramverk för att samla insikter från många olika datakällor och kan sedan tillämpas för att ge kunder relevanta budskap i realtid.
  4. Jag kontrollerar min data.
    Bara 50 % äger sin egen data, oftast är det andra som startar konversationerna än du, och då spelar du under deras regler.
  5. Big data kommer att ge mig svar på alla mina problem.
    Hela 42 % vet inte hur dom ska få ut insikter ur datan.

Tre steg för att komma bortom myterna och tillsätta data i ditt arbete:

  1. Definiera datan du behöver.
  2. Skapa en plan för genomförandet.
  3. Analysera och justera.
Bild: Teradata

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Sociala medier trender för 2022 – TikTok växer

  Foto av Merakist på Unsplash Talkwalker och HubSpot har identifierat några starka trender som varumärken bör vara medvetna om under 2022 i sin färska ”Social Media Trends Report” Den största insikten är...

8 november 2021

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021