Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 11 februari 2019

Meningslösa interna möten kostar bolag miljoner

Doodle presenterade nyligen sin rapport “State of Meetings Report 2019”, en rapport som bygger på data från Storbritannien, Tyskland och USA.

Insikter från rapporten var att anställda på de tillfrågade bolagen spenderade två timmar i veckan i meningslösa möten, vilket kostar bolagen 541 miljarder dollar. I genomsnitt spenderar de anställda tre timmar i veckan i möten – vilket gör två tredjedelar av alla möten onödiga eller slöseri med tid..

Jag är inte ensam om erfarenheten att ibland hamna i möten där personer stjäl ens tid. Jag har inte oändligt med tid, och onödiga möten där ingenting blir sagt är bortkastad tid. Ibland är möten störande, onödiga ritualer. En av mina tidigare arbetsgivare hade som en rutin att ha oundvikliga möten. Inbjudningar kastades ut till flers personer som inte var relevanta för mötet och som inte skulle ha något värde av det, inte heller kunna bidra med något. Men de var ändå tvingade att delta. De personer som kallar till sådana möten har ofta ett behov av att få bekräftelse på sin status genom en mötesarena.

Bara för att mötet sker i kontorets lokaler med en mängd människor, betyder det inte att det gynnar företaget – tvärtom. Att många talar om att lösa ett problem, löser inte problemet. Mötet kanske tydliggör problemet, men i många fall kommer det bara komplicera det och inte göra någon nytta alls.

Separata korta möten med relevanta personer, kan vara mer produktivt, spara pengar, minska bortkastad tid och viktigast – minska irritationen hos dina kollegor.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021