Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 28 oktober 2019

Modiga varumärken är pålitliga varumärken

För att inte hamna i “No Brands land” måste du som varumärke sluta att vara medioker. Våga ta ställning i frågor och höja din röst. Om du inte syns eller hörs kommer du förmodligen inte heller bli vald av kunderna – det vore galet att tro att det händer helt slumpmässigt. Ditt företag kommer ta bli tvunget att stiga åt sidan för de tyngre konkurrenterna.

Ängslighet är något som jag verkligen inte klarar av. Ni har säkert, precis som jag, mött personer som filar på strategidokument för evigt istället för att göra något. Eller varumärken som vill höras i sakfrågor men inte törs ta bladet ut munnen för rädslan att inte bli gillad av alla. Under tiden de funderar på om de ska agera, har tiden sprungit förbi och tillfället för att prata är sedan länge borta.

Människor vill ansluta sig till andra människor, inte med företag. Ledare och anställda kan ge bolag en personlighet och röst. Precis som människor, får företag ha värderingar, åsikter och övertygelser. Jag fullkomligen älskar varumärken som struntar i att kommunicera fyrkantigt med corporate lingo och istället är öppna med sina åsikter och tar ställning i samhällsfrågor och viktiga ämnen.

Modiga varumärken är pålitliga varumärken. I dagens laddade politiska klimat kommer företag som inte står för något, att falla i diket. Modiga varumärken definierar sitt syfte, ger en orsak till att deras kunder bryr sig om dem. Att ta ställning kan bjuda in eventuell kritik, men när det görs med äkthet bygger det även förtroende, som är vår tids hårdvaluta.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021