Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 28 Oktober 2019

Modiga varumärken är pålitliga varumärken

För att inte hamna i “No Brands land” måste du som varumärke sluta att vara medioker. Våga ta ställning i frågor och höja din röst. Om du inte syns eller hörs kommer du förmodligen inte heller bli vald av kunderna – det vore galet att tro att det händer helt slumpmässigt. Ditt företag kommer ta bli tvunget att stiga åt sidan för de tyngre konkurrenterna.

Ängslighet är något som jag verkligen inte klarar av. Ni har säkert, precis som jag, mött personer som filar på strategidokument för evigt istället för att göra något. Eller varumärken som vill höras i sakfrågor men inte törs ta bladet ut munnen för rädslan att inte bli gillad av alla. Under tiden de funderar på om de ska agera, har tiden sprungit förbi och tillfället för att prata är sedan länge borta.

Människor vill ansluta sig till andra människor, inte med företag. Ledare och anställda kan ge bolag en personlighet och röst. Precis som människor, får företag ha värderingar, åsikter och övertygelser. Jag fullkomligen älskar varumärken som struntar i att kommunicera fyrkantigt med corporate lingo och istället är öppna med sina åsikter och tar ställning i samhällsfrågor och viktiga ämnen.

Modiga varumärken är pålitliga varumärken. I dagens laddade politiska klimat kommer företag som inte står för något, att falla i diket. Modiga varumärken definierar sitt syfte, ger en orsak till att deras kunder bryr sig om dem. Att ta ställning kan bjuda in eventuell kritik, men när det görs med äkthet bygger det även förtroende, som är vår tids hårdvaluta.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020

Yttrandefrihet är inte ansvarsfrihet

Igår sparkades Alexander Bard från TV4 efter det rasistiska utspelet han gjorde förra veckan. Tidigare menade kanalens presschef att Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina...

15 Juni 2020