Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 12 augusti 2021

Navigering för ledare i PR-kriser

Nästan varje företag eller organisation kommer sannolikt möta en större eller en mindre PR-kris, den kan ha orsakats av en extern händelse eller uttlösts internt. I vårt anslutna samhälle sover ingen granskare och krisen kan förstärkas vilken minuter som helst under dygnet. Ibland kan det vara svårt att ta objektiva beslut när krisen är där. Och många kan kännas sig personligen attackerade. Men håll huvudet kallt, förbered dig innan krisen är ett faktum, det kan göra att du och ditt bolag kan hantera kriser kanske lite lättare. Dock är ju varje kris unik, men här är några tips som kan hjälpa dig.

Lyssna och förstå
Var lugn och låt inte ditt svar färgas av din reaktion. Lägg ilska åt sidan, och lyssna. Reflektera över orsaken till krisen, rör det sig om ett enskilt problem eller är det något som är djupt rotad i organisationen.

Var eftertänksam
Kommentera inte, posta eller twittra förrän du har pratat med ditt kommunikationsteam, om du inte har det, så är det bara att lyfta luren och kontakta en byrå, När jag satt på byråsidan kunde jag få akuta frågor när som helst på dygnet. Låt inte ett förhastat svar ge bränsle till elden. Att vara tyst ett ögonblick är inte en dålig sak när du arbetar för att skapa ett svar.

Svara
Svara aldrig med ”ingen kommentar”. Om du fortfarande bedömer och utvärderar situationen, säg bara det. Kommunikation bör vara genomtänkt och utformad för att resonera med din publik, men ska inte hamna under en analys. Var transparent och äkta. Människor kan och kommer att se genom uppriktighet. Berätta för dina kritiker att du hör dom och delge dom hur du kommer agera för att göra rätt.

Partners, styrelse och intressenter
Eliminera överraskningar genom att stämma av med din styrelse eller andra intressenter. Engagera eventuella externa partners som kan påverkas. Ta hand om din organisation och visa ledarskap, informera dom om händelsen och ge dom material så de kan hantera vissa frågor. Externa röster har ofta en stor inverkan. Kolla om du kan kroka arm med aktörer som kan visa stöd för dig eller din organisation externt.

Följ realtidshändelser
Låt ditt sociala mediateam följa er PR-kris i realtid. Du kanske observerar en trend med minskade negativa kommentarer och inlägg. Att åtgärda ett misstag – vare sig det är avsiktligt eller oavsiktligt, kommer inte att hända över en natt. Om du inte ser en nedåtgående trend, är det dags att ompröva om ditt första svar eller agerande var tillräckligt.

Nästa steg
Tänk på det långsiktiga svaret. Ta med andra röster till bordet förutom ditt kommunikationsteam när du bedömer. Ditt säljteam, kundservicepersonal har fingrarna på pulsen och kan vara ett utmärkt bollplank när ni går vidare från en kris. Innan du slappnar av, ta dig även tid att göra en granskning efter krisen för att analysera vad som gick bra och vad som inte gjorde det.

johanna.lindskog@lindell.org

Källa: Forbes 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021