Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 21 Augusti 2017

NO BRAND’S LAND

Edelmans Earned Brand-undersökning visar att människor belönar eller straffar varumärken beroende på om de delar företagets värderingar eller inte. 14 000 personer deltog i undersökningar spritt över 14 länder. Nästan en fjärdedel av de tillfrågade uppgav att de föredrar att köpa från varumärken som delar deras uppfattning, och är dessutom villiga att betala mer för dessa produkter.

Jag gillar företag som har modet att sig ton och agera. Aktörer inom näringslivet har mycket de kan bidra med till samhällsutvecklingen.

Olika företagvärderingar ser vi alltmer ofta. Det var inte allt för länge sedan Google, Starbucks och Coca-Cola med flera, tog en publik ställning mot president Donald Trumps reseförbud.

Edelmans undersökning visar även att 65 % av de kunder som värdesätter värderingar, inte skulle handla av ett företag som är tyst i frågor som kunderna vill att de ska agera i.

De varumärken som ignorerar viktiga frågor, riskerar helt enkelt att fastna i “NO BRAND’S LAND”, en zon där människor är benägna att bemöta varumärken med likgiltighet.

Bild: Edelman

Här kan du läsa hela undersökningen.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020