Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 3 December 2019

Noll kronor i marknadsföringsbudgeten? Gör som Tesla

Det sägs att Teslas marknadsföringsbudget är noll kronor..
Desto mer muskler lägger bolaget på vasst pr-arbete. Hur lyckas de med att höras och synas när andra bolag har det lite motigare?

Teslas varumärke har växt sig starkt, och deras publik håller ett högt engagemang. Anhängarna är aktiva användare av Instagram och andra sociala plattformar. Tesla har inte behovet att lägga krutet på betald marknadsföring när de redan har stark organisk räckvidd. Exempelvis hard vd:n Elon Musk lyckats bygga upp skara på 26 miljoner följare på Twitter. Ett av de sätt som Tesla marknadsför sina produkter är genom vd:n Elon Musks Twitter-konto. Det kommer väl till hands när han exempelvis bestämmer sig för att skicka upp sin bil i rymden. Helt klart klickvänligt material! Men även om man inte har tillgång till rymdraketer är digital närvaro är en nödvändighet för alla varumärken som vill vara ledande på sin marknad. Lyckligtvis för Tesla har Musk inga problem med att använda Twitter för att tala om bolagets senaste ansträngningar.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen,  morgondagens vinnarbolag är de företag som har anställda som är starka digitalt. Det är hårdvaluta för bolag.

För inte så länge sedan visade Tesla upp sina nya bil Cybertruck. Det verkar som allt inte gick som planerat, men det har ni säkerligen redan läst om. När rutans hållbarhet skulle testas sprack den till allas förvåning, eller var det så? De krossade rutorna skapade löpsedlar världen runt, och många undrade hur lyckad bilen faktiskt var. Men Musk kunde komma med bra förklaringar dagarna efter, och lovade att de ytterligare ska undersöka hur de ska skapa de mest hållfasta rutorna.

Intresset lät inte vänta, krossade rutor eller inte. Redan idag går det förbeställa en Cybertruck, något som bara kostar 1 000 SEK, men som redan 250 000 personer redan gjort. Det tog bara ett par dagar att komma upp i den summan. Vad betyder det då? Ja, förutom att Tesla dragit in ett snabbt lån på 250 miljoner kronor, har de också skapat sig 250 000 ambassadörer för varumärket som går runt och berättar för alla att de förbeställt en bil och hur bra den är. Det betyder inte att alla faktiskt kommer hämta ut bilen, men det är inte det viktiga här. Tesla har ännu en gång lyckats skapa uppmärksamhet utan någon marknadsföringsbudget.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Missade du helgens största PR-händelse?

Skärmdump epicgames.com I lördags var det dags för det stora Fortnite-eventet som många av er säkert hört talas om. Isåfall är du en spelare eller förmodligen någon som känner någon som...

16 December 2019

Netflix förbättrar synen på kungahuset

Foto: Debbie Fan på Unsplash Svallvågorna efter mardrömsintervjun med prins Andrew vägrar att avta och den brittiska kungafamiljen är i akut behov av positiv pr. Kanske kan den omåttligt populära Netflix-serien...

28 November 2019

Kodning vägen in i framtiden

Foto: Hack Capital på Unsplash Sigma IT publicerade för en tid sedan sin ”Tomorrow Report” – en studie som tar tempen bland svenskarna om digitalisering. Ett ämne som fångade mitt intresse var...

25 November 2019