Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.
Publicerad 4 februari 2020
The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet: “Our decision is based on the decades-long efforts by many in that industry to prevent meaningful climate action by governments around the world”.
The Guardian blir alltså den första globala nyhetsorganisationen som sätter upp ett direkt förbud mot annonserade företag som utvinner fossila bränslen, och beslutet kommer få en betydande effekt på tidningen, då de stora olje- och gasföretag annonserar för stora summor. Men de var inte först i världen med detta, svenska tidningen ETC bestämde sig för samma åtgärd för flera månader sen, och är övertygade om att beslutet kommer stärka deras affär och varumärke på lång sikt.
Dock är signalen som de skickar till andra medier och organisationer stark.
Jag har skrivit detta tidigare, jag är svag för organisationer som står upp för det de tror på. Alla varumärken behöver inte ta omdiskuterade ställningstaganden, men alla bör ändå arbeta dagligen för att göra världen till en bättre plats. Företag som ignorerar viktiga frågor riskerar helt enkelt att fastna i pr-helvetet ”No Brands Land” och det vill ingen.
Det här från Maurice Saatchi är mitt absoluta favoritcitat:
”If you stand for something, you will have people for you and people against you. But if you stand for nothing, you will have nobody for you and nobody against you”
Foto Miguel Bruna på Unsplash Jag har en framgångsrik vän som inte alls trivdes på sitt förra jobb, då chefen hela tiden förminskade personens insatser. För att jobbet skulle flyta på...
3 oktober 2022Foto av Daniel Fazio på Unsplash Vad gör en bra pr-rådgivare? En uppfattning många utanför branschen kan ha är att de som arbetar med pr är någon form av lömska sanningsförvrängare...
21 juni 2022Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...
18 maj 2022