Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 4 februari 2020

Nu förbjuder The Guardian fossilannonser

The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet: “Our decision is based on the decades-long efforts by many in that industry to prevent meaningful climate action by governments around the world”.

The Guardian blir alltså den första globala nyhetsorganisationen som sätter upp ett direkt förbud mot annonserade företag som utvinner fossila bränslen, och beslutet kommer få en betydande effekt på tidningen, då de stora olje- och gasföretag annonserar för stora summor. Men de var inte först i världen med detta, svenska tidningen ETC bestämde sig för samma åtgärd för flera månader sen, och är övertygade om att beslutet kommer stärka deras affär och varumärke på lång sikt.

Dock är signalen som de skickar till andra medier och organisationer stark.

Jag har skrivit detta tidigare, jag är svag för organisationer som står upp för det de tror på. Alla varumärken behöver inte ta omdiskuterade ställningstaganden, men alla bör ändå arbeta dagligen för att göra världen till en bättre plats. Företag som ignorerar viktiga frågor riskerar helt enkelt att fastna i pr-helvetet ”No Brands Land” och det vill ingen.

Det här från Maurice Saatchi är mitt absoluta favoritcitat:
”If you stand for something, you will have people for you and people against you. But if you stand for nothing, you will have nobody for you and nobody against you”

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021