Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 8 augusti 2016

Ny undersökning kring Influence Marketing

Underskatta inte kraften i word of mouth i den digitala sfären. Den digitala kommunikationen sammanför oss och vi kan omedelbart prata med personer på andra sidan jordklotet om vi önskar. Det är inte bara “kändisar” som är influerare, även om det är många som tror det. Det kan vara du eller jag som påverkar oc engagerar rätt grupp personer, personer som företagen vill nå. En influerare är någon som människor litar på, lyssnar på och bryr sig om. Vi som finns i den digitala sfären, vilket idag är i stort sett alla, påverkar vår omgivning på olika nivåer. Våra röster kan idag vara lika starka i vissa nätverk som en ”kändis”.

Företaget Tapinfluence har genomfört en undersökning för få en nulägesblick om hur varumärken jobbar med influerare. Här nedan är en liten del av datan som de fann:

54 % av de tillfrågade personerna säger att det är en brist på specifik budget gällande användning av digitala påverkare.
56 % sa att intern oro kring digitala påverkare fanns då det är ansågs vara ny och oprövad strategi. Data visade även brist på bra underlag som säkerställer effektiviteten med att arbeta med influerare.
41 % av marknadsförarna svarade att det var en utmaning att lämna över kommunikationen i influerarnas händer. Företagen vill kontrollera budskapet, och influerarna tycker att företagen vill styra för mycket.

Undersökningen visade även att marknadsföringen blev mer framgångsrik när varumärken arbetar med influerare som är produktiva i en mängd olika kanaler, till skillnad från de som begränsar sig till en plattform, vilket inte är så konstigt.

Vill du läsa hela undersökningen och se mer siffror, så hittar du den här. Ett svenskt företag att hålla kolla på när det gäller Influence Marketing är Relatable.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Generation Z och förtroende

En ny färsk undersökning från Edelman visar att generation z fokuserar på det kollektiva bästa snarare än personlig relevans, den personliga relevansen är betydligt lägre än än den äldre demografin...

17 januari 2022

4 tecken på uselt ledarskap

När det blåser hårda vindar kring företag kan man se vem som visar sig vara ledare och vem som inte är det. Det är just nu viktigare än någonsin att...

12 januari 2022

Usch för nej-sägare!

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

10 januari 2022