Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 8 Augusti 2016

Ny undersökning kring Influence Marketing

Underskatta inte kraften i word of mouth i den digitala sfären. Den digitala kommunikationen sammanför oss och vi kan omedelbart prata med personer på andra sidan jordklotet om vi önskar. Det är inte bara “kändisar” som är influerare, även om det är många som tror det. Det kan vara du eller jag som påverkar oc engagerar rätt grupp personer, personer som företagen vill nå. En influerare är någon som människor litar på, lyssnar på och bryr sig om. Vi som finns i den digitala sfären, vilket idag är i stort sett alla, påverkar vår omgivning på olika nivåer. Våra röster kan idag vara lika starka i vissa nätverk som en ”kändis”.

Företaget Tapinfluence har genomfört en undersökning för få en nulägesblick om hur varumärken jobbar med influerare. Här nedan är en liten del av datan som de fann:

54 % av de tillfrågade personerna säger att det är en brist på specifik budget gällande användning av digitala påverkare.
56 % sa att intern oro kring digitala påverkare fanns då det är ansågs vara ny och oprövad strategi. Data visade även brist på bra underlag som säkerställer effektiviteten med att arbeta med influerare.
41 % av marknadsförarna svarade att det var en utmaning att lämna över kommunikationen i influerarnas händer. Företagen vill kontrollera budskapet, och influerarna tycker att företagen vill styra för mycket.

Undersökningen visade även att marknadsföringen blev mer framgångsrik när varumärken arbetar med influerare som är produktiva i en mängd olika kanaler, till skillnad från de som begränsar sig till en plattform, vilket inte är så konstigt.

Vill du läsa hela undersökningen och se mer siffror, så hittar du den här. Ett svenskt företag att hålla kolla på när det gäller Influence Marketing är Relatable.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020

Nu förbjuder The Guardian fossilannonser

The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet:...

4 Februari 2020